måndag 8 augusti 2016

Sommar i Sverige Del XIV - Hår & Bex-besök

Tisdagen var Olles sista dag i Söderhamn med oss innan bröllopsdagen (eller ja, dagen före i alla fall). Han spenderade dagen med att ränna på Skatteverks-ärenden med pappa, medan jag lugnt satt hemma och halvsov medan Lovisa pillade mig i håret och gjorde testfrisyrer. Det var så skönt (med undantag för att det var sjukt kvavt och varmt så klart...).

Olles favorit.


Löshåret var inte helt rätt färg för mitt hår, men det ändrades i tid till bröllopet (eller ja, mitt hår ändrades!). Fint blev det i alla fall, både uppsatt & utsläppt senare (trots att lockarna höll så där i det fuktiga vädret). 

Jag var inte så nöjd med mitt eget tråkiga hår efteråt...

Inte för att jag kunde se den, men flätan var så fin! Tack Lovisa!



Olle fick med anledning av just SKV skjuta upp sin avfärd till Gnarp mer och mer, men till slut kom han iväg. Eva & jag släppte honom efter lite handling (jag köpte en stor godispåse att dränka mina sorger i...). Hemma väntade pappa med middag som vi snabbt slukade, och efter en kort TV-paus satte vi alla tre igång med jobb igen (om än lite motvilligt). Jag sydde på Emmas brudtärneklänning och annat ute medan Eva jobbade hårt med formar till blomsterdekorationer, och när vi hade problem med samma formar senare slutade jag att hjälpa till (jag är så snäll!) och tittade på medan Eva & pappa försökte lösa problemen i sann MacGyver-anda... 


Tröstgodis.


Spicy snabbmat på G!



Knubbis var galen i middagssoffan, skulle baaaara gräva!


Eftermiddagsjobbet: baser till blomdekorationer. Fram med Mora-knivarna!



Vi hade lite problem med att plasta baserna...

Medan Eva & pappa jobbade hårt lekte jag med mitt strykjärn.


Hela gänget skulle ju ha en, så det tog ett tag...

Onsdag morgon vaknade jag utan Olle, men vi fick snart tillskott igen... Efter ett snabbt besök till Bollnäs plockade vi upp den första utländska gästen på Resecentrum. Bex hade anlänt natten innan och hade bott på jumbojet i Arlanda, men nu var hon på plats i Söderhamn! Hon sov hos oss första natten så hon slapp vara ensam i huset ute vid havet. Hon fick jobba för sin mat & sitt husrum dock! Bex jobbar ju som lågstadielärare, så jag tänkte att hon skulle vara kompetent pysselsällskap...

Det var finväder i Bollan och Varpen såg fin ut.




Pappa bjöd på ny glass på vägen hem, och Eva bjöd på köttbullsmacka hemma!


Pysslet började med utskrivning av måååååånga vigselprogram...


...och mycket klister! Tur vi har plats hemma, nog för att vi skulle ha både torkplats och varsin jobbstation.

Medan alla glasspinne-program torkade begav Bex och jag oss ut på cykel-sightseeing runt metropolen Söderhamn. Bästa sättet enligt mig, och så fick vi damma av våra kunskaper också. Det var ett tag sedan...


Glasspaus på Sibylla.

Vi orkade inte upp i tornet, det lämnade vi till möhippan!

Genom stadsparken till kyrkan, som Bex tyckte var väldigt fin.


Inte direkt samma sak som alla fina Sundsvalls-drakar, men vi har några Hälsingebockar
 stående. Bex undrade varför vi hade färgglada getter längs vägarna...

Päronen bjöd på middag när vi kom hem och sedan blev det mer limmande och jobb igen. Vi tog en till paus för blåbärsprommis med Jaxen i skogen, och sedan avklarade vi till slut sista limpasset för dagen. Jag var så trött av ångorna att jag däckade i soffan med Jaxen, medan Bex gosade ned sig i min "säng"!


Medan vi jobbade hårt svensexade Olle stenhårt i Sundsvall. Vissa har det bra!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar