söndag 7 augusti 2016

Sommar i Sverige Del XII - Ärenden med Olle

Förrförra måndagen var en riktigt stressad sådan, men allt slutade lyckligt i alla fall. Olle och jag började lugnt med en morgonprommis i skogen med Ajax och när vi kom hem hade Eva gjort iordning lite frukost. 

Pöjkarna!






Syskonen Elg i morgonsolen.


Redig frulle.

Efter frullen började ärende-karusellen: vi började med att besöka SKV så snart de öppnade. Vi hade ju en hindersprövning att plocka upp! Inte så lätt skulle det visa sig... Vi hade ju kollat upp hur man skulle göra, och följt alla instruktioner vår kontakt skickat oss - vi skaffade en hindersprövning från Skottland och skickade den till henne för förhandsgranskning. Hon skulle sedan öppna ett ärende och se till att vi bara kunde vandra in på ett lokalt kontor med pass och få allt godkänt. Hon lovade till och med att vi skulle få den samma dag! Så, vi dök upp väl förberedda på kontoret. Tyvärr hade de ingen aning om vad vi pratade om... Jag visste att det var för bra för att vara sant! Inget ärende hade öppnats, och de kunde inte alls stå för löftena hon gett oss om att få allt godkänt så snart Olle dök upp i landet. Självklart var vår handläggare på semester när hon skulle kontaktas, och inga av hennes kollegor hade fått något lämnat till sig. Hjälpsam den där handläggaren... Allt gick bra till slut dock, för de som jobbade i Söderhamn gjorde allt för att hjälpa till, och när de väl kom i kontakt med en snubbe som kunde hjälpa till att göra de sakerna som vår handläggare skulle ha gjort så gick det rätt snabbt. Han var väldigt hjälpsam & snabb, och så klart också Söderhamns-personalen. Vi fick dyka upp igen och komplettera lite 2 gånger till samma dag, men då var godkännandet också klart dagen därefter. Tack alla som hjälpte till under den stressen, och Mami för allt skjutsande fram och tillbaka!

Mellan alla besök på SKV blev det mer ärenden, som Mami körde runt oss! Hon var verkligen vår koordinator den dagen... Vi växlade pengar på Willys, vi kollade vår blombeställning, vi letade sömmerskor & tårtkartonger... Vi hann också med besök i Söderala för att visa Olle stället och prata med vår fantastiska vigselförrättare Eva. Det gick som smort, så det var skönt. Det gick även prima hos cateringen då vi hade möte där med vår duktiga kock från Gotland, Anna. Hon tyckte det skulle bli spännande med en lite annorlunda buffé att laga, och det märktes verkligen att hon tyckte om att laga maten. Den var sååååå god! Och generöst tilltagen, vi åt rester i dagar...

Organisation av vigselceremoni på G.


Jag fotade också Olle på olika fotoställen jag ville ha bilder vid under bröllopsdagen. Tyvärr hanns det inte med, men det kom jag först på efteråt!


Olle var glad även utan blivande frugan vid sin sida...


Jag fick vara med en gång själv jag med.

Mycket mat blev det även på måndagkvällen efter allt strulande, då Emma "bjöd" in till knytis-grillfest. Olle och jag fixade coleslaw och Eva lite såser mellan alla ärenden, och alla andra tog med goda grejer med. Vi åkte i procession hemifrån allihopa väl inpackade i olika bilar, Olle & Ajax med Eva & pappa, och jag med Selma i knät i Lindas baksäte med Ludde bredvid mig. Mysigt! 

Grill-coleslaw. Mmmm...

Redo för grillfest!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar