torsdag 4 augusti 2016

Sommar i Sverige Del II - Poliser, Biggans & familjefest

Efter en lång resdag under tisdagen vaknade jag pigg och glad onsdag morgon och vandrade ut ur mitt rum, bara för att mötas av en morrande hund. Ajax låg på puffen i vardagsrummet och var nog inte van vid att se folk komma ut ur mitt rum efter att ha varit tysta där inne hela natten. Jag tror han hade glömt bort att jag var där! Jag kom ju rätt sent på tisdagkvällen... Allt blev bättre när han fick hjälpa till att packa upp dock, och hittade en liten present åt sig själv i väskan!

Morgongrinig Jax blev morgonglad när...

Han fick en boll! Poppis både hos Jaxen och Olga...

Ännu bättre blev saker och ting med Jaxen efter att vi intagit en stadig frukost, för pappa och jag bestämde oss för att ta med honom ut på en redig promenad i regnet. Kanske inte en jättebra idé sådär i efterhand, för mitt passfoto senare blev inget vidare. Svårt att se snygg ut när man inte hunnit sminka sig, eller torka håret! Promenaden var i alla fall trevlig trots regnet; vi plockade blåbär (skogen var full av dem i år!) och åt alla tre & så hittade vi ett gäng ankor som låg och sov. I skogen! Vad fasiken gjorde de där?

Carlsberg doesn't do breakfast. But if they did, it would probably NOT be the best breakfast
 in the world. Den platsen tar Söderhamns-frullen!

"Kom nu då, jag vill gå uuuuut!"


Inte ens min plastiga gröna poncho kunde rädda mig, jag blev blöt ändå... 

Lite brydda över ankorna kom vi hem och fann Eva sittandes på en bänk ute, besviken över att det inte blixtrade mer med allt buller som pågick. Bara ett par futtiga blixtar blev det... Desto mer regn kom dock, för när vi strax därefter (utan smink) susade iväg mot Bollnäs var en del av vägarna översvämmade. 

Jag hann i alla fall byta om innan vi for till Bollan!

Väl i Bollnäs var vår första anhalt och huvuddestination Polisen. Jag hade strategiskt bokat en resa hem 2 dagar innan mitt pass gick ut, men det stoppade inte personalen i passkontrollerna både i Skottland & i Sverige att anmärka på det. "Vet du att ditt pass går ut om 2 dagar?". JA! Varför tror du att jag är på väg hem just 2 dagar innan?! Polisen anmärkte också på det, och jag blev nästan lite nervös när han sedan började ringa folk och fråga om det verkligen var så enkelt som vanligt att skaffa nytt pass åt en utvandrad person. Jag visste ju att det är samma procedur, men ändå blev det lite svettigt, helt i onödan. Jag fick i alla fall ett pass (billigare än jag trodde nuförtiden) beställt, och Mami & jag begav oss vidare längs Långgatan för lite shopping. 

Lindex besöktes först för massinhandling av trosor till mig, och därefter fick jag se en ny 200-kronorssedel försvinna då vi köpte jordgubbar. Vi hade dock inte nog med snarr där, och man kan inte heller skippa ett besök på Biggans när man väl är i Bollnäs, så mer godis blev det! 

Bärigt godis...

...och Biggans godis!


Tomteklubbor, Vira Blåtira & påskmust... Påminner om familjefiranden
 & mellanstadiedisko. Vilka tider!


Tack för att ni alltid står kvar & väntar på mig Biggans.

Efter Biggans mötte vi upp pappa, som letat efter oss länge skulle det visa sig. På grund av att han var rädd att han inte skulle hitta på oss igen parkerade vi oss då på en bänk (på Snoddas-tågstationen) med en varsin korv. Vilken lyx! Korv med bröd & bostongurka till mig (och Johnny's Senap!), och tunnbrödrulle till Mami (och mig. Jag åt sista tredjedelen...).

Dags för lyxlunch!


Efter vår lyxlunch och efter att pappa återigen slutit upp begav vi oss hemåt, där vi hittade Jonas & lillesyster ute på gården med ett gäng vovvar. Jenni & Markus satt inne med lilla Amelia, och hade även där inne ett gäng hundar. Vi gillar hundar! 

Olga var inne med Jaxens boll...

...som hon & alla vi andra hade problem med att inte tappa in under köksbänkarna.
 Ner på golvet & kräla bara!

Mer krälning blev det ute, med de här två vovvarna.

Medan jag minglade med alla hundar, syskon, syskonbarn, partners (första gången jag träffade Emmas Jonas - vilken guldklimp!) & en bebis lagade Eva & pappa "lite" mat. Vi försökte så klart hjälpa till så gott vi kunde, Emma med att skära vattenmelon, och jag med att rulla laxrullar. Många rullar blev det... Tur att Emma inte hade något emot att fylla en lunchlåda! Pojkarna och jag tog sedan hand om logistik-problemen (finns många sådana när man har så stor familj!) och flyttade runt trädgårdsmöbler så att alla skulle få plats. 


Vart kom allt folk ifrån? Och hur fan gör man laxrullar?!

Det var inte lite lax vi hade...

...och det blev inte lite rullar heller!

Emma kämpade med melonen med Jonas som moraliskt stöd.

Medan syskonen Elg jobbade hårt minglade resten av gänget med drinkar,
ostbollar och kaniner. Vissa har det bra...


Vissa fick till och med paket! Hela vägen från Primark i Skottland.


Lååååångbord med mååååånga laxrullar krävs för att mätta den här familjen!


Efter allt detta jobb blev det äntligen mat! Alla åt så de sprack som vanligt, och hundarna dreglade i hörnen (eller i knät i lilla Angels fall). Folk droppade efter maten av eftersom, men Jonas, Emmis, pappa, Eva & jag blev kvar ute en stund. Trevligt just då, men myggbetten under natten var inte att leka med. Min kropp var ovan efter långvarig vistelse i stan i Skottland, och betten (från både bromsar & mygg) blev MASSIVA. Tur då att jag kunde distrahera mig själv med svensk TV & Biggans gottpåse på kvällen i soffan. Påsen tog inte helt slut, men det var många olika händer nere & vände däri. Alla älskar Biggans!

Familjen! Inte alla helt nöjda med att bli avbrutna för foto mitt i maten...

Rena rama Albertina-middagen hade vi hemma, med...

...den bästa nya svenska sommardrycken!

Min charmiga bordsherre...

...och hans bror Hampe som blev lite mätt.

Angel fick som sagt vara med vid bordet en sväng, men för det fick hon utstå
 mycket gos också. Undra om det var värt uppoffringen?

Jaxen är liiiite stor att ha som knähund, så han fick stå vid sidan.
 Med sin nya boll som handväska, komplett med Olga-dregel.

Dags för efterrätt!

Det finns det alltid plats för, även om man måste kriga om jordgubbarna!


Hemkola, en påse med Biggans & en trött vovve i knät. Bättre blir det inte en onsdagkväll!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar