lördag 27 augusti 2016

Kollegor. Strömming. Tryfflar. Trippelbio.

Vår andra fredag hemma bar det återigen av nedåt stan för min del, den här gången för att möta Olle OCH hans kollegor. En av grabbarna, Lee, skulle sluta och det var alltså bardags. Olle ville ha extra sällis (och Lee ville ha recept på favoriten: chokladbollar!), så jag drog återigen på mig en klänning och vandrade ut i regnet. Varför är det alltid regn här när jag ska piffa till mig och åka ned på stan?!


Sådärja, pyjamasen åkte äntligen av, håret lockades och jag var redo.


Tyvärr tyckte vädret att det här var en bättre utstyrsel!

Trots regnet hade vi en trevlig kväll, och jag fick äntligen sätta ansikten på alla namn jag alltid hör - Lee, Bryce, Emma, Laura, Gareth... Olles chef (den andra Saran) bjöd på drinkar och vi blev kvar till ca 10 innan folk började droppa av. Olle, jag, Laura & Bryce fick ta hand lite om Emma som skulle till tåget själv och sedan var det bara jag, Olle & Bryce kvar. Vi tog en till drink på ett annat ställe och sedan kom Bryce's supergulliga fru Louise och hämtade oss. Hon är så snäll!

Lördagen började med storhandling, och till vår förtjusning belönades vi för att vi inte gått till vår samma gamla vanliga affär. På Morrisons hittade vi nämligen strömming i fiskdisken. Mums!

När man storhandlat blir det lyxig frulle.


Resten av förmiddagen vigdes åt välbehövd köksstädning, speciellt som vi skitat ned ordentligt med en stavmixer och tre paket Oreos...

Smeten ser ut som lera/jord, men tryfflarna blir väldigt goda! Vi tänkte vi skulle erbjuda ett alternativ till de alltid populära chokladbollarna på Olles jobb.



Olle var första choklad-smältare och bredare!



In i frysen, och så dags för andra halvan:



Det gick inte lika bra för Olle här, men han försökte!


Efter att frysen var full av tryfflar blev det strömming till middag, serverad med Philadelphia-örtigt mos, råmarinerad spetskål & dressing gjord med egen-picklad blomkål, innan vi lämnade hemmet bakom oss och äntligen åkte för att se Olles favorit Matt Damon på bio i Jason Bourne.

Jag kallskänkade och dukade medan Olle stekte strömming.




Så gott, och så billigt! Vi köpte massor av strömming och hade kvar till frukost dagen efter. Strömming på knäckemacka, det är lyxfrukost det!

Biodags, på nya omgjorda Cineworld!

Söndagen var lika grå och trist som resten av helgen varit, så vi kröp in i bions mörker igen, två gånger om! Vi började tidigt med Suicide Squad och såg sedan efter en shoppingpaus på stan Mike & Dave Need Wedding Dates. Båda bra, men helt skilda kategorier så klart. 
Morgonbio är bäst, man får hela salongen för sig själv!


Vi shoppade på John Lewis efter bion, vi fick ju ett redigt presentkort där av Olles kollegor till bröllopet. Synd att det inte riktigt räckte till en megaskärm eller ny dator... Vi köpte smörknivar, soppskedar och en baguetteform på rea istället. Vi kan det här med att spendera pengar! 


Jag var så sugen på dessa fina glas. Olle tyckte vi skulle köra på modellen större...


Efter bion blev det matlagning hemma, för middag och för matlådor. Resten av spenatsoppan fick agera pajbas med lite lammfärs. Det såg förfärligt ut, men var väldigt gott.


Sötpotatis, lamm & spenat. Alltid en vinnande kombo!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar