lördag 27 augusti 2016

Friterade ostron & FIKA

Vår första vecka hemma i Glasgow efter Sverige-resan & bröllopet fylldes av mat och fika, tack vare Olles kollegor, en glömsk fru & våra skotska vänner. Det började direkt på onsdagen: Olle skulle ju tillbaka till jobbet på en gång, så jag blev ensam hemma (städandes mest hela dagen). Som tur var höll jag koll på mejlen dock, och runt 2-tiden skrev Olle. Tydligen bara MÅSTE jag komma ner på stan och möta honom efter jobbet. I regnet. Hurra, vad roligt... Jag som tänkt gå i pyjamas hela dagen måste nu piffa mig. Ugh...

Varför skulle jag då masa mig ner på stan? Jo, Olles kollegor hade adderat till sin tidigare bröllopspresent med en restaurangbokning för Olles första dag tillbaka. Ingen middag eller så, bara lite drinkar och små tapas, men ändå! Dessutom var det på en legendarisk restaurang här i Glasgow - Rogano Oyster Bar & Restaurant. Den har funnits hur länge som helst och jag har alltid velat gå dit, men det är lite väl dyrt. Perfekt att vi fick testa nu då! 

På med enda blåsan som inte låg i tvätten...


...och ner på stan mot Rogano!

Olle drack en Singapore Sling och jag en väldigt spicy chilli-champagne martini-aktig sak,
en av Rogano-barens äldsta signaturdrinkar. 


Spicy eller ej, min drink var godast, och våra små tapas var också mumsiga: crostinis med picklade rotsaker och getost, rökt lax med Beluga-kaviar & friterade ostron.

Jag vet inte hur ofta deras gäster leker med Beluga-kaviaren, men... vi råkade göra det.

Vi blev inte helt mätta så vi fortsatte att laxa hemma, på bagels med cream cheese & gari
 i en typ av kvällsfika.

Torsdagen och fredagen var lite trista för mig, jag satt mest hemma och bloggade för jag dög inte till att göra mycket annat, jag kände mig rätt rutten. Alla rese-bakterier hade hunnit upp mig och inkuberats klart uppenbarligen... Stackars Olle fick både jobba hela dagarna och komma hem med mat till mig som låg för ankare i sängen. Han trivs dock ganska bra med mig på kvällarna när jag är sjuk, det är så lugnt hemma då. Det blir ofta en snabb middag med mys framför en film på kvällen, då jag ofta snusar lite lätt. Jag var vaken hela torsdagkvällen dock, det gick inte att sova med all action i nya Gerard Butler-rullen London Has Fallen!

Jag tycker (speciellt när jag är sjuk) om att ha sällskap i bakgrunden när jag bloggar,
 och eftersom jag ofta efter Sverige-semestrar har lite hemlängtan till Söderhamn och lata
 kvällar på soffan så blev det mycket MiM & Miss Marple...

Det kan ha blivit lite klassisk nördning till HP också, men jag tyckte inte att de var
 så bra som jag mindes dem. Därför har jag nu börjat läsa om böckerna, och de är
 precis så bra som de alltid varit! Jag märker också hur jag saknat att läsa, det blir
 ju inte mycket sådant när man pluggar (om man inte räknar alla vetenskapliga artiklar).
 Det har varit extra mysigt just nu med allt regn trummandes mot rutan om kvällarna!

Olle bjöd bl.a. på vitlöksbröd och pasta.

Jag lyckades åstadkomma en paj till fredagkvällen, så Olle var nöjd!

På lördagen blev det restaurang-besök igen, och den här gången bjöd jag. Jag hade nästan glömt bort att jag innan Sverige köpt vouchers på olika restaurangen som snart skulle gå ut, men jag kom ihåg i sista minuten och gjorde några bokningar. Först ut var ett lunchbesök på populära indiska stället Ashoka på Ashton Lane. Tur att vi inte åt frukost, för en trerätters lunch hade nog varit lite väl tung annars!


Vi åt vårrullar och kycklingvingar till förrätt och till varmrätt blev det en herrans massa ris och naan med två olika grymt goda grytor. Jag åt en mycket smak av kokos (gudomlig!) och Olle satsade på mer spicy med en tikka masala.

Vi hann precis hem till GIF-matchen, och vi hade båda
 på oss våra nya t-shirts!


Matchen gick dock inte jättebra, Olle var lite deppig...


Stackars Olle, han var helt otröstbar tills han fick en fotmassage, en varm mugg med te och en sista bit paj. Efter det bytte han till film istället, där slutar det oftare lyckligt! Han kollade på Angry Birds med jag fortsatte med mitt ändlösa bloggande, och lite senare blev det film igen (The Boss med Melissa McCarthy. Väldigt rolig, speciellt om man jämför med GIF-matchen). 

Filmsnacks.

Söndagen bjöd på lika dåligt väder som alla andra dagar, så stannade inomhus. Vi var dock inte ensamma länge, för Niall & Laura var också trötta på vädret och ville drömma sig några dagar tillbaka till Sverige och svenskt fika. De kom över runt lunch-tid med Lauras bild fullastad i bakgrejer och vi ställde till med fika-prepp. Hela köket var fullt med grejer och Laura och jag slavade med muffins, cookies, sockerkakor... Det var lite kaosartat, men snart fick vi sitta ner i värmen och njuta av resultaten. Det blev en riktig lång fika, för ingen ville ut i regnet och verkligheten igen. Jag tror vi satt i ca 4 timmar, och vi bakade nog i minst 1 timme innan dess. Uppenbarligen hade vi inte fått nog av varandras sällis sedan Sverige!
Dags att fixa fika!


Laura bakade i Olles förkläde (hon tänkte inte riktigt igenom det här med att bära vitt. Niall övervakade och erbjöd "konstruktiv" kritik, iklädd sin Sverige-hatt så klart. De har format sig efter varje ägares huvud tydligen...

Vi åstadkom ett helt torn av fika, samt...

...två banankakor.

Vi drack mjölkdrinkar...

...och splittade uttrar!

Laura var ofantligt nöjd med sina muffins
 & kakor (och sin hatt!)


Söndagsmys!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar