tisdag 23 augusti 2016

Bröllopsbloggen Del 7 - Möhippa!

Två dagar innan bröllopet vaknade jag tidigt på soffan i vardagsrummet där jag låg och fick fötterna krossade av en liiiiiten valp vid namn Ajax. Som tur var för fötterna vaknade päronen ganska snart därefter, så Jaxen lämnade min sida temporärt... Så småningom vaknade även Bex efter sin andra natt på svensk mark och vi käkade svennefrulle tillsammans. Vi hann även med att färga mitt hår och få lite småpanik över min spraytan från dagen innan - den såg lite grågrön ute på vissa ställen...

När Eva kom hem vände hon i princip bara och tog med oss ned på stan för att dubbelkolla att allt var OK med våra blommor. Bex och jag hann också med ett besök på ICA, och Bex handlade genast plockgodis och en stor förpackning äppelpajsyoghurt (hon åt halva vår till frukost). När vi kom hem glada och nöjda med en varsin godispåse vände dock vinden snabbt. Resten av de utländska gästerna som skulle anlända senare samma dag hörde av sig och meddelade att flyget var suuuuuperförsenat - vi satt och funderade på hur vi skulle hämta dem från stationen om någon timme, medan de fortfarande satt i Edinburgh! Över en kantarellmacka som Eva snällt gjorde iordning hade jag ett mentalt breakdown medan både Bex och Mami försökte hjälpa till. Vi hann precis avboka Y-bussen, men hade otroligt svårt att hitta ny transport till Söderhamn. Allt löste sig dock till slut, och de kom så småningom iväg med nya tågbiljetter bokade. Jag och Bex for med Eva och pappa ner till Kvarnen för att jobba lite med dekorationer och grejer i väntan på att de skulle komma fram, och jag försökte lugna ned mig. Dock gick det sådär, för Eva och pappa lämnade oss på Kvarnen och for därifrån. Vi var klara ganska snabbt och jag ville fara vidare och fixa med andra grejer, vi hade ju massor att göra! Återigen fick stackars Bex försöka lugna ned mig medan jag gick i bitar över mina jävla föräldrar som aldrig kom, och inte heller svarade i telefon.

Ååååh, vad fint det blev! 



Bex försökte med allt för att muntra upp mig - godis, popcornhattar...


Preppandet gick bra, och vi hade ju en säck med popcorn och ca 400 chokladmynt, så vi hade nog överlevt om de aldrig kommit. Fast Bex hade nog rymt snabbt, jag var inget bra sällskap...



När de väl kom lugnade jag ned mig rätt snabbt dock, eller jag försökte i alla fall - de var nämligen inte ensamma. Det visade sig att de inte slösat en massa tid utan undvikit oss på flit! Det tar tid att organisera 5-6 möhippegäster/organisatörer som kommer från olika håll och kanter... Bina kom direkt från London, hade precis klivit av tåget, och resten kom på olika bussar och tåg också, alla utom Emma som fick skjuts av Jonas så klart, och Matilda som snällt traskade hemifrån i 5 minuter! 

Medan vi fortsatte festa åkte Eva och dekorerade gästhuset med det bästa
 Sverige har att erbjuda, från choklad & lakrits (inte så poppis) till Fjällfil!





Allt började med ett snabbt klädbyte, och sedan kom "drinkarna". Eva, pappa & Jonas lämnade oss på kvarnen med bara lite alkohol, och jag blev välhydrerad av alla mina kära vänner. Syster min, som varit så duktig och organiserat stenhårt, hade stenkoll på hur mycket - eller hur lite - jag drack, och resten hjälpte till! Vi hade det supertrevligt på Kvarnen, och festen fortsatte på en vandring ned mot stan där vi mumsade middag på Eat & Meet. De andra stackars gästerna fick nog höra en del (jag kommer inte ihåg så väl)... Precis när vi skulle bestämma mat anlände fler gäster också, i form av Niall, Zoë & James (och pappa, som var chaufför). Så småningom lyckades de stackars servitörerna få oss att beställa något annat än drinkar, men jag var alldeles för exalterad för att beställa själv. Niall skötte allt för mig, så jag slapp! 


Min ombytespublik...


Jag hade stora problem med slöjan, med Spunken var allover it! 


Mot de soliga borden och drickan!

Järngänget!


Jag drack och drack...

...och dubbeldrack!

På E&M delade alla på drinkar - alla ville smaka allt!

Efter maten droppade en del gäster av - det var ju ändå jobbdag på fredagen - men vi andra fortsatte. Rätt uppför trappan mot Berget gick det, och jag tycker mig minnas att jag sprang första biten, med Sabina ropandes efter mig... Planen var att vi skulle gå runt Berget på trivselkvällen och fråga om äktenskapsråd, men när vi väl kom dit var det bara sop-plockare och roadies kvar, som rev ner scenen. De hade en del bra råd dock! De försvann snart dock, och vi hade hela Berget för oss själva. Vi ockuperade olika parkbord, sprang runt överallt och jag och Zoë gifte oss på scenen (eller ja, vi bytte löften i alla fall, baserat på "alla" råd jag fått). 

Bergsbestigarna - Sabina, Niall, Bex, Zoë, jag, James och Snudis bakom kameran!

Till slut blev vi upplockade från olika håll allihopa, stackars pappa och Eva fick agera chaffisar igen, hela vägen ut till havet och tillbaka. Jag såg inte fram emot fredagmorgonen...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar