torsdag 4 augusti 2016

Sommar i Sverige Del III - Hampus 17 år!

Min andra dag i Sverige spenderades i familjens sällskap återigen, så härligt! Jag vaknade av att Ajax ville smyga sig in och stjäla lite leksaker och leka, kanske till och med uppe i sängen (fast han inte får!) och sedan blev det en lååååång frulle med pappsen medan Eva var på möten.

Elg-frulle, fortfarande bäst i världen.

Mm-hmmm! Knäckebröd, och kanel på det. Kan inte bli bättre.

Ajax lyckas till och med busa när dammsugaren är framme,
 och det är såååå skönt tycker han! Boys...

När Eva väl kom hem var det dags att födelsedagsbaka, men den här gången var det jag som stod istället för Mami! Jag kämpade med en stackars mixer som endast är van vid smoothies, för att mala ned 3 paket med Oreos. James flickvän Mhairi hade nämligen delgett mig sitt recept på Oreo-tryfflar, och jag tänkte att familjen nog skulle gilla dem på kvällens kalajs, speciellt som det inte skulle bjudas på någon söt tårta (vi åt tacotårta istället, oh vad gott!). 

Mami kom inte hem tomhänt, efter mötet hade hon varit ute och plockat guld i skogen.
 Lunch-time!


Fan vad mixern (och jag) fick jobba...

Jag avslutade med chokladdopp & strössel - man tager vad man haver!


Paketinslagning hanns också med under bakningen.

När bakningen & paketen var redo packade vi in allt och oss själva i bilen och for mot Hampes kalejs, där hela familjen + Kenten & Brattan väntade på att få hugga in i tacotårtorna som Hampe & Daniel slavat ihop. Jag hade aldrig ätit tacotårta förut, så det blev en ny upplevelse, och en trevlig sådan. Jag förstår varför de blivit så populära på våra kalas nuförtiden (släng dig i väggen smörgåstårta)!

Moster/tant Sara redo för kalas!

Det här ni, det är gott!

Kanske blev det en Bailey's till tryfflarna som efterrätt...

Efter vår middag/fika minglade vi runt bäst vi ville hemma hos Linda, fast alla fick inte vara med. Stackars Selma satt ute på altanen själv! Det var nog bäst så, för det fanns inte speciellt mycket plats över, varken på möblerna eller på golvet. Mami (a.k.a Glammis) & tant Sara var nämligen nere på golvet med lilla Melis. Man är så fri där, man kan krypa (baklänges fast man försöker sitt bästa att komma framåt), stå & gå med hjälp av sin familj, och till och med inhalera lite cola, när mamma inte tittar! Är det slut på ångorna i flaskan kan man alltid slåss lite med den, eller sno åt sig tant Saras läppglans att äta lite på (bara förpackningen så klart. Det var slemmigt värre i fickan sedan...). 

Solo-Selma.

En stund senare blev det dags för presentöppning, och sedan avslutade vi festen med en show. Linda & Daniel visade alla fina bilder från sin resa i Skottland, och Daniels mamma hann till och med komma förbi och ta sig en titt. Jag svär, hela vår familj skulle fylla en halv biograf!

Födelsedags-"barnet"!

Efter kalejset åkte jag med min lilla del av familjen hemåt, fast vi stannade till en sväng i Stugsund för att reka fotoställen till bröllopet. Det var så fint, och poppis som fotoställe skulle det visa sig (vi var inte de enda där). Tyvärr blev nog ljuset och miljön inte lika vacker under bröllopsdagen då vi gjorde ett stressat besök där, men det var ett bra val! 

Det såg lovande ut, med vackert blått hav i bakgrunden...


Dessutom träd & fina blommor (ovan) och massor av space.
Här hade man kunnat stått och sett fin ut till exempel!

...eller här, med den här vyn i bakgrunden. Så fint!

Eller här! Oh, vad fint! Tur att man har folk som känner Söderhamn & rekar sådant här åt en
 innan man kommer hem. Livet är lätt när man planerar bröllop med Generosa Wedding.

Okej, de här var inte kvar när vi kom en halv månad senare, men det hade varit fint!
 Inte var det vårt fel att solen sken och tog ihjäl dem!


Så många fina bakgrunder att välja på...

Så, vi lyckades göra lite bröllopsjobb den dagen! Det tyckte vi var nog för att förtjäna oss en plats på soffan, jag med Knubbis knät, framför kronprinsessans födelsedagsfirande. Visst, det är väl trevligt, men jag är ändå nöjdast när klockan slår 10-11 och man kan zappa sig över till Jessica Fletcher på TV4 Guld. Eller Miss Marple...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar