måndag 29 augusti 2016

Pesto, post & prommisar

Helgen har varit ljuvligt lugn här i Glasgow, med hyfsat fint väder. Vi har mest uträttat sysslor hemma eller sträckt på benen ute i olika parker, men nu är Olle tillbaka på jobbet igen och jag sitter hemma med grym huvudvärk och feber. 

I lördags satt jag också hemma ensam på morgonkvisten medan Olle var ute på äventyr, det vill säga på tandis-besök. Ren och fin mötte jag sedan upp honom för storhandling innan vi gick hem och slog oss ned framför varsin skärm. Olle har fått en massa pluggande gjort framför sin skärm, och jag kämpar med CV:n på min. Olle har även fått en hel del fotbollstittande gjort - jag tror han såg 3 matcher igår - men det är han värd (speciellt trevligt är det att titta matcher om man strax innan tagit en paus för matlagning, och om man strax efteråt får släpa med sig frugan ut på promenad). 


Först på matagendan efter vår storhandling - pestomakeri, med Olles pluggnötter och så klart vår gamla favorit: gröna ärtor. 


Pesto går bra på allt, bland annat mini-quesadillas till lunch/frukost...

...och burgare till middag!

Burgarfabriken (1 anställd - Sara Elg).


De var goda, men nästintill omöjliga att äta!

Igår började vi dagen med en långprommis runt i West End och vi hamnade bland annat i Botaniska innan vi vandrade vidare mot huvuddestinationen. Några restauranger hade anordnat ett street party och skulle sälja olika rätter och drinkar, så vi tänkte äta lunch där. När vi kom fram var det dock mest burgare av olika slag som erbjöds, och det hade vi ju precis ätit! Vi styrde kosan hemåt istället, för en mer vegetarisk lunch.


Än är det grönt och skönt i parkerna, men höstfärgerna börjar krypa fram och man behöver en jacka...


Vi funderade starkt på att sno lite mangold, men det fanns för många vittnen!



Som sagt, höstfärgerna är på G, på vissa träd mer än andra!

Olles favoritträd, som ser ut som vad som endast kan
 beskrivas som en enorm toaborste. Fint.


Ut ur parken och på väg hem igen.

Vi hittade en ensam Henry på väg hem och Olle önskade att han var
 på andra sidan glaset för att skrämma katten.

Ännu en park med några få kämpande blommor kvar, och sedan var
 vi hemma där våra solrosor lös välkomnande.


Fram med limen och zucchinin, vi var hungriga!




Olle rostade nötter och jag rörde röror och skivade zucchini - divide & conquer!

Ta-da! Färdigrullade och snart uppätna Gordon Ramsay-rullar a la Elgsons.

Det krävs en enastående envishet för att försöka äta
pinjenötter med pinnar (Olle påstår att det även
 krävs omåttlig talang).

Efter mer skärmande var det middagsdags - jag micrade ett broccoli-ufo...


...och Olle skötte fisken.


Tillsammans åstadkom vi ett redig mål fisktacos. Väääääldigt gott!

Färsk tonfisk, teriyakilax och grönsaker, det är allt som behövs. Och så wraps så klart!


Söndagskvällen avslutades med ännu en parkprommis, men i Victoria Park den här gången. 

Nu ska jag bege mig ut på lite ärenden tror jag, kanske lite frisk luft kan få bort huvudvärken...

Mot posten! Ett vadderat kuvert kommer lastat med födelsedagspaket till Kaukas,
hela vägen till NZ ska det.

Att bero på post: Olle fick paket häromdagen (jag hade beställt en reasvans åt honom). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar