torsdag 4 augusti 2016

Sommar i Sverige Del V - Svampar & pyssel

Första helgen i Sverige spenderades mestadels ensam, i alla fall under lördagen. Eva & pappa körde iväg på cruising & veteranmarknad till Hudik trots hettan, och jag blev kvar hemma med voffsingarna & Olle på FaceTime. Jag försökte vänta med hund-prommisen tills det blev mindre varmt, men det gick sådär. Termometern visade över 40°C i solen när vi lämnade huset, så det blev en kortis...


Frukost inne på lördagen, för att rädda pastejen från hettan!

Jag sa till Ajax att det var för varmt för att gå, men han
 var lite otålig. Kom nu då!

Skogsprommis, inte lika hett som på vägen, men fortfarande rätt svettigt.

Skogen var full i blåbär, mumsigt för både mig & Jaxen!


Lite varmare var det på vägen...

...och åkern.

Home Sweet Home. De här skogarna känner man väl.

Jag försökte stanna och plocka blommor, men...
Jaxen hade andra planer.

Hetast var det på vägen hem längs asfalten, men det är en fin väg att gå,
speciellt med de fina nya odlingarna.

Olle och jag jobbade på bröllopet via cyberspace efteråt, och det blev en riktigt lång diskussion, vi löste en hel massa grejer innan päronen kom tillbaka, törstiga som aldrig förut. Eva och jag släckte törsten med Becca på stan, tjejen som skulle jobba på bröllopet. Lite spännande att vara på andra sidan av lönediskussioner, speciellt med en mjukglass i handen!


Kvällen spenderades i skogen med väldigt exalterade vovvar, bland gott om mygg och guldiga svampar. Dessa avnjöt vi sedan dagen efter på en mumsig svampmacka. Mmm-hmmmm!

Knubbis skulle prompt sitta i knä och titta ut genom fönstret,
hon gillar att åka & plocka svamp!


Angel gillar som sagt att kolla efter svamp. Jaxen gillar att sitta på dem.


Trots myggen och trots att Jaxen gillar att plantera tassar och stjärt på dem hittade vi ganska mycket


Så här såg dogsen ut EFTER att vi plockat svamp. Lite trötta eller?

Jädrans klump.

Vår skörd.

"Gräddad" skörd.


Det behövdes näring under söndagen, det var lite av en seg dag egentligen. Jag tog sovmorgon och jobbade sedan liiiite med bröllopet innan Jennifer kom på besök med en sovande Amelia. Jag passade lite hemma medan jag satt och sydde igen möbeldynor, och väl inne satt vi alla tjejer ihop och vek lådor i form av brudgummar & brudar medan pappa snickrade utanför. Jobb, jobb, jobb... Tur att vi fick ledigt på kvällen för att se Miss Marple!

 

Arbei, arbei, arbei... Stackars Sarapott!


Vi testade den här medan vi vek. Den var äcklig. Eller skum i alla fall!

Pappas jobb för dagen: båge till oss!


Efter jobb blire middag, och med båda hundarna i knät den här gången! Tills Ajax fick byta...


Angel ville baaaara busa under Miss Marple!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar