tisdag 31 januari 2012

Sista januari - 5 månader sedan vi kom till Skottland

'Firar' denna dag med att kolla telefonen konstant efter svar från Svend angående vår icke-fungerande dusch. Suck, vår lägenhet är verkligen ingen hit. Vi ska försöka leta efter en ny, men vi gillar ju läget på vår nuvarande lägenhet så skarpt, så om vi byter till en bättre lägenhet blir det förmodligen sämre läge. Och det känns tungt nu när man ar så bortskämd...

Jaja, inte mycket att göra åt. Nu sitter jag i skolan och väntar på att sista lektionen ska komma så att jag får gå hem och knåpa ihop min andra essä. Igår skrev jag en om DNA, idag blir det författande om membran. Vi har en uppgift i biologin där vi ska skriva fyra essäer och sen under en labb skriva två av dem igen, från minnet - vi slipper använda referenser i alla fall!

Att bero på biologi: jag fick mitt betyg igår: B1! Det betyder att jag i mina tre ämnen lyckats med ett B3, ett B1 och ett A5! Känns bra måste jag säga... Dessutom bad min labbledare Mary mig igår att starta en feedback-grupp med studenter som ska ge lärarna feedback på olika saker mer direkt än att ta upp det på möten med klassrepresentanter. Jag upptäckte nämligen ett fel i labbmanualen förra veckan och Mary tänkte då att det vore bra att få reda på misstag direkt. Hon valde mig som ledare eftersom hon tycker jag är en ärlig prick. Man tackar och bockar! Jag har redan komit pa ett töntigt, biologinördnamn till gruppen: The Feedback Loop Group! Om ni inte fattar så ar det okej, jag tycker att det är lite småroligt...

Idag såg jag en kille som släpade med sig sina föräldrar till sina föreläsningar. Han är utbytesstudent och de är väl pa besök antar jag. De såg måttligt roade ut... Och då hade vi ändå en riktigt grym och skojig biologiföreläsare idag (han gjorde evolution och taxonomi intressant, och DET är riktigt klurigt!), och vi hade den charmige holländaren på kemin. Ingen fattar någonting, men han är for härlig! Fast man börjar ju bli orolig inför klasstestet nästa vecka...

Lite roliga bilder från diverse härliga föreläsningar i kemi och biologi de senaste veckorna:


Biologi: evolutionsbevis? 



Kemi: Death of gummy bears & Chemistry cats








Lägg märke till milk upphöjt till två, och formeln som = mus på tavlan!

Dock känner jag att jag ligger rätt bra i fas med pluggandet just nu: igår pa lunchen hann jag med en hel del innan yogan. Jag läste ut arkeologiboken som har varit min ständiga följeslagare sedan förra veckan, jag gjorde tre DNA-test pa Moodle och hann med att starta lite med vårt projekt om hemoglobin. Skönt att få undan saker och ting i tid!

Nu ska jag kila till Stevenson Building och cykla ihop en gratis smoothie - det ar hälsovecka pa gymmet den här veckan, massa roliga saker pa g!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar