måndag 23 januari 2012

KemiKlaas, kinesiskt nytt drakår och fishtastic måndagsmiddag

Imorse på kemilektionen fick vi en ny föreläsare, den här gången i termodynamik. Klaas heter han, och är från Holland. Riktigt skojig snubbe! Han berättade om sin barndom i Holland, visade bilder därifrån och hade en del roliga filmklipp där han eldade och frätte sönder gelébjörnar. Han förklarade också att han som forskarstudent bara kuggat en enda tenta: termodynamik. Därför bestämde sig Glasgow University för att hyra honom. Tja, han är ju charmig...

Han informerade oss i alla fall om att den minsta kinesiska nyårshälsningen för året har tillverkats på vårt kära Glasgow Uni. 3x3 micrometer är den. Vi fick se den uppförstorad en hel del såklart, riktigt fin, men den måste ha varit rejält pillig att pyssla ihop (måste ha varit en tjej som gjorde den!). Vi bedriver helt klart första klassens forskning på vårt universitet...

Efter kemin var skoldagen över för min del, men jag hängde i bibblan ett tag och svarade på 2/3-delar av mitt arkeologi-"prov" på Moodle. Det är en "Internet Treasure Hunt", som Michael har döpt det till. En del frågor var lite kluriga, men inte oöverkomliga. En av frågorna handlade om Indiana Jones ärkefiende i Raiders of the Lost Ark. Viktigt att ha koll på sådant som arkeologistudent...

Utmattad av skattjakten blev det macklunch i farten på väg till gymmet, där jag körde omvänd teknik idag. Jag duschade innan jag tränade, för jag visste inte om jag skulle hinna duscha håret annars. Fick en del blickar när jag kom ut ur duschen och satte på mig gymkläderna... Knatade ett up-hill program på bandet i 20 min medan jag läste nya arkeologiboken och sprang sen en kvart innan det var dags för yoga. Kettlebells-klassen hade svettats liter på mattorna som vanligt, men jag lyckades få tag på en relativt torr.

"Nyduschad" (typ) skyndade jag mig till Kelvinbridge t-banestation i solskenet och åkte vidare till Govan för att jobba. Jag lyckades fylla Sverige-kvoten för den här månaden och fick sen traggla med en engelsk undersökning som ingen lyckats få svar på än, trots att väldigt många ringer på den. Den är lång och jobbig, och vi söker personer som inte är kontorsbundna...


Solsken och säckpipetoner på väg till stationen, vid Otago Lane och Great Western Bridge


Kilade iväg vid femsnåret från Pexel och när jag kom fram till stationen så var min linje på g, 2 min kvar. Och då slutar mitt åkkort att fungera. Fast jag har 14 resor kvar. GREAT! Blir till att ställa sig i kö, fylla i lapp och eftersom Govan inte är min hemstation kunde jag inte få ett nytt kort där utan måste hämta det på Partick imorgon. Fick ett engångskort av damen i kassan och hann, mirakulöst nog med banan!

Nu när vi varit hemma ett tag har jag hunnit med att piffa lite med fräscha blommor, och vi har lagat grymt god mat!



Rea på naturliga vitaminer och andra viktigheter idag på Sainsbury's = NICE! 


Det växer växter igen i mitt lilla glashus


Jag åstadkom en fullkornsostpaj med hemmagjord dill- och mandelpesto. Till det lite lime (jag är beroende, min tandläkare blir sur) och smarriga ärtskott. 


Olle åstadkom en riktigt tasty fisksoppa med lask, nån vit fisk och rökt fisk + räkor & potäter. Gott och mycket uppskattat!


God kväll helt enkelt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar