måndag 26 december 2011

Jul, jul, strålande jul!

Jag hoppas att alla har haft en riktig toppenjul! Det har jag i alla fall. Vi firade julafton med Linda och alla fina barn. Vi började med gröt- och skinkfrukost på morgonen med lill-Ludde, Linda och Hampe. Ludde ringde oss innan, och sa:

- Jag har fått en tax!
- Har du fått en tax?!
- Neeej, en tax!
- Ja, en tax?
- Nej, en touch!
- Jaha!

Mobil till lill-Ludde alltså. Som han var nöjd, han visade alla finesser, och ringde alla han kunde numret till. Hampe, turgubbe som han är, fick mandeln i gröten och fick en tidig julklapp. Ludwig, som redan var helt hysterisk och ville öppna sina klappar, var från den stunden väldigt stressad. När jag satt i telefon med Olle blev jag tillsagd att lägga på, för nu skulle Ludde minsann få öppna julklappar. Sagt och gjort, efter ett par sekunder satt Sara i soffan med en kopp underbar äggnogg efter att ha blivit dragen i armen av en mycket exalterad liten pojke.

Vi hade ett berg av julklappar, och pojkarna blev riktigt nöjda med sina. Ludde tyckte den expanderbara bilen han fick av mig var cool, och Hampus godismaskin var uppskattad, trots ljudet. Innan Kalle Anka begav sig pojkarna till sina pappor, och vi kollade TV som vanligt. Efter Kalle Anka slöade vi mest och drack gnogg och åt godis tills Jenni, Emil och Mattias äntligen kom. Då blev det klappöppning 2.0, med linslusen Mattias som tomte.

Öppningen gav upphov till en massa papper som vanligt, så vi spenderade en del tid på att städa innan vi blev rikligt belönade med pappas goda mat. Inget julbord här inte, utan skaldjur! Hemskt gott var det, ingen orkade efterrätt, men lite godisbord går alltid ner! Och kaka. Och äggnogg. Och kaffe och...

Kort sagt, det var en riktigt mysig julafton!

Igår firade vi juldag med en långpromenad i skogen med alla våra hundar och pottsorkar. Gongon var jätteduktig och gick/sprang hela långa skogsrundan i snön. Pappa gav honom lite skjuts ibland, eftersom det var kallt, men då ormade han inne i jackan tills pappa var tvungen att sätta ner honom. Han ville ju gå med de stora hundarna!

Angel gick också duktigt, men hon tyckte nog att det var lite kallt. C var lycklig och bet sönder sin julfrisbee på mindre än två minuter. Så var det med den... Tur att bollen håller än, och att det finns många pinnar i skogen!

Eftermiddagen spenderade vi först med hustitt hos kusinen och hans tjej som renoverat ett hus i urskogen, jättefint hade det blivit! De hade stall också, med två hästar, en mycket grinig (ont i foten).

Efter det blev det julmiddag hos faster, med Tintin (farmor) och farfar. Toppengod sill och lax, och mätt blev jag. Men alla vet att efter en liten paus finns det plats för min fasters goda kakor! Så det blev lite sånt också, kan jag villigt erkänna. Helt fantastiska syltkakor!

När vi kom hem slöade vi mest framför tv:n, och när världens bästaste Snuden kom på besök blev det ost och kex framför Morden i Midsumer.

Nu är det snart dags för en sista måltid innan Snuden och jag blir upphämtade av Olle och hans pappa för att åka mot Skavsta och Skottland, vi får hoppas att vi kan undvika stormens kaos längs vägen.

Nästa gång jag skriver blir det bilder från min härliga julsemester, och då kommer inlägget från Skottland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar