onsdag 21 december 2011

I mitt vackra vita vinterland

Nu är vi hemma! Eller, vi har varit hemma hos mig, nu befinner vi oss i Gnarp. Det var så skönt att komma hem och få krama om föräldrarna och lillebror! Men det är riktigt jobbigt att resa, det tar ju en hel dag även fast länderna i sig är ganska nära varandra. Vill inte ens tänka på hur det hade varit om man flyttat till Australien eller så...

Vi började med taxifärd från lägenheten till Queen Street Station, och vår chaufför var så glad och trevlig! Han pratade faktiskt med oss (!), och en av sakerna han frågade var om vi skulle tillbaka till Glasgow. Japp. Om Olle var min bror? Nej... Oj, men vad snällt av din pojkvän att komma och hämta dig när du ska hem över jul! Nej, han var här hela tiden, men det hade ju varit gulligt om det varit så. Stackarn fick ingenting rätt!

Vi behövde bara vänta på tåget i en kvart, och sen var vi på väg mot Edinburgh. På vägen blev tåget mer och mer packat så klart, och vi observerade klara lokala nederbördsskillnader i form av snö. Ett tag fick jag riktiga julkänslor. Strax efter det passerade vi en klargrön golfbana, där modiga golfare trotsade frosten och var ute och spelade.

Väl framme på Edinburgh Haymarket Station skulle vi med flygbussen till flygplatsen. Men, de höll på och byggde om vägen precis utanför, så det var svårt att se var bussar skulle gå ifrån. Vi frågade en dam som stod vid en busshållplats. Hon pekade oss i helt fel riktning, så vi frågade en tant på det stället, och hon ledde oss rätt. På väg till den rätta hållplatsen såg vi bussen komma åkandes, började raska på lite, och passerade i farten den första tanten, som ångerfullt sa förlåt. Flygbussen går ju var tionde minut, så någon panik var det ju inte, men vi hann med den första.

Väl på flygplatsen hade vi 4 timmar att fördriva. Det blev lunch med supergod panini och te på Nero först, där vi satt och folkskådade. Jag såg två elever från min biologiklass, men undvek att hälsa eftersom det första jag gjort på flygplatsen var att se en norrman (en ganska blyg sådan) jag pratat med första dagen, och attackerat honom totalt; Heeeeej! Han kände inte igen mig för fem öre, och såg ut som han mött en björn ungefär. Därefter följde en kort, jättejobbig konversation där jag försökte förklara vem jag var, hur vi kände varandra och varför jag bara hoppade på honom så där... Det gick inget vidare, så jag önskade honom god jul och sprang för livet. Olle asgarvade, och jag undvek att hälsa på folk resten av dagen som sagt...

Våra resterande timmar på flygplatsen spenderades i kö. Flyget var jobbigt, jag mådde väldigt illa av någon anledning, men vi var punktliga och det enda störande momentet var en unge som spelade munspel i två minuter (högt och gärna, men kanske inte så bra).

På Skavsta fick man äntligen se familjen, pappa och Eva stod i väntehallen och vinkade när vi kom ut. Travade ut i ett lite halvslaskigt vinterland som med tiden blev vitare och vintrigare ju längre norrut vi kom. Snöovädret var ju kanske inte något man önskat sig just då, det segade ner oss rätt ordentligt, och vi lyckades även hamna bakom sega bilar, och åka en lite onödig tur i Tierp i jakt på en mack. Men, hem kom vi, och då blev det pussa av med lillebror och adoptivbarnet Angel!

Vi gick och la oss sent, och sov välbehövliga åtta timmar, innan jag vaknade till ljudet av en hundfight. Prins Aragon av Sandarne hade anlänt, och duellerade nu med pösmunken Angel om den gosiga lilla hundbädden. Jag tog mig upp och degade framför soffan med Eva och blev väl uppussad som aldrig förr! Den där Aragon har en tunga som en giraff... Efter promenad med "de stora hundarna" (Angel och C) så blev det frukost. Jag tror aldrig jag har sett min pojkvän njuta så mycket av något. Sen deppade han hela dagen för att dagens höjdpunkt var över!

Vi spenderade dagen med en trolleritrickande Hampus, kortspelandes. Jag klippte mig igenom den enorma högen med skvaller också, och vi slog in julklappar så det yrde om det. Mattis var duktig och tapetserade Emmas rum i champagne (det blev superfint!) och vi avslutade sen kvällen i soffan allihopa med två olika sorters glögg, framför den fina brasan.

Igår blev det till Olles förtjusning frukost igen (tänka sig!) och vi åkte sen ner på stan och träffade Lisa på Wayne's och tog en tur längs huvudgatan. Aningens sämre priser och utbud än i Glasgow dock...

Innan vi gasade iväg till Gnarp igår kväll hade Olle lilla julafton och fick Bubergsklappar. Bland annat en gigantisk pepparkvarn och raggsockor, mycket uppskattat. Schackspelet uppskattade jag, trots att jag vet att jag bara kommer att förlora!

Avslutar det med ett par "juliga" bilder från Glasgow. Tills vi ses igen!


Julduk från Liza


Kelvingrove

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar