tisdag 1 november 2011

Halloween på riktigt!

Igår var det den sista Oktober, och Halloween! Det är fortfarande riktigt varmt här, och att gå i ballerinaskor är inget problem (förutom när Skottland visar sin rätta sida, och öser ner lite regn, som igår).

Igår hade jag en otroligt tråkig biologiföreläsning om etik. Föreläsaren var en kvinna i 50-årsåldern, och jag har aldrig stött på en mer okarismatisk människa. De flesta gjorde annat under föreläsningen. Jag har läst etik förut, och många i klassen pluggar psykologi och filosofi, så jag tror inte att många lyssnade, förutom när vi skulle rösta i frågor med våra fina dosor. Mot slutet gav Megan och Amy upp och hade en doodle-off...  Inte nog med att föreläsaren var okarismatisk - hon läste allt direkt av sina slides, men lyckades ändå säga fel hela tiden, och hon rättade sig inte = vissa blev förvirrade. Dessutom misstolkade hon hela tiden röstningsresultaten, vilket också var jobbigt för oss som satt i salen.

Efter det var jag ledig till tre, så jag sprang hem en sväng, och sen tillbaka till kemin, där Bob hade roligt med curly arrows och stick diagram som vanligt. Lite extra krydda blev det ändå på föreläsningen igår. Vi jobbade med aldehyd- och ketonreaktioner, och ketoner är en del av sexferomoner hos djur. Bob quotes från igår:

"Female civet cats have a feromone that attracts males, who find it and have SEX! Fantastic!"


Civet cat

"Don't wear after-shave to a zoo with musk ox, strange things can happen..." (Om myskoxferomonet muscone, som används i parfym etc.)


"We don't use cyanide in the first year labs, but you should know anyways. Cyanide and benzaldehyde have similar smells, they smell like almonds. However, if you smell almond in a lab, don't panic - it's most likely benzaldehyde (inte farligt att andas in). If it were cyanide, by the time you smell, you would be no more..."


"OK everyone, I think I'll finish early today. Go and celebrate Halloween! And remember, alcohol destroys our brain cells - but we have many..."

Efter kemin var Olle och jag på stan och käkade på en pub, innan vi gick och såg Rocky Horror Picture Show på Cineworld. Olle gillade verkligen inte filmen, jag gillade kanske inte själva filmen super, men älskar musiken! Och det var en viss stämning i salen, som var nästan full (ca 300 människor) och alla sjöng med klappade händer etc.


Otroligt mystiskt bås på Buchanan Street. Undrar var det är till för...


Ljuspynt finns i hela stan, och det är jättemysigt när det blir mörkt. Den här bilden är från Merchant City.


Pubgrubb!



Efter bion blev det en snabbsväng hem för att sen vända tillbaka för Halloweenfest hos Zoe. Det var ganska skoj, vi träffade fyra tjejer från Stockholm, varav två pluggade på Glasgow Uni, juridik och teater. En överförfriskad tiger var helt säker på att jag var irländsk (?), och när han fick reda på att jag var svensk blev han genast fascinerad: "Really, you are Swedish? And you have blond hair too! It's like on TV!". Zoes svar: "Yep, she even worked at IKEA. She's genuine!".


Halloween!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar