söndag 27 november 2011

Vi tog Edinburgh med STORM!

Igår for vi till Edinburgh med Olles polare Unen och hans franska svärmor som pratade franska när hon försökte prata engelska. Det var jättetrevligt, och Edinburgh är en fantastiskt fin stad, men vilket j-vla väder vi hade! Mindre barn lyfte från marken (typ...), det blåste så otroligt mycket, mer än jag varit med om i hela mitt liv, och då har jag varit med om orkan som snuddade förbi Glasgow... När vi anlände var det soligt och fint, men det blev sämre och sämre, och precis innan jag somnade i bilen hem började det ösregna, tur att vi missade det! Vi gick en sväng på stan i Edinburgh, men större delen av tiden spenderade vi på maffiga Edinburgh Castle, där det var gratis inträde över helgen. Hade velat stanna mycket längre, det blir nog en till tripp dit om inte alltför lång tid hoppas jag! Skymtade en saftig julmarknad till exempel...


Lustig skyltning efter en liten close någonstans i Edinburgh


Älskar de små gränderna - close - som finns överallt!



Så fina byggnader, och mycket fräschare än i Glasgow, men mycket mer folk och turister, det var lite jobbigt...  Olle var dock sur för att jag valt fel stad!



City Chambers



Kyrka eller katedral, tror jag.


Man utan huvud. Man såg ståltråden dock, så så roligt var det inte...


Här bor Gordon



Mel Gibson!




Utsikten från slottsbacken


Slottet




Jag kan se Mariannelund! Eller i alla fall Edinburgh, och havet, som jag först trodde var en knepigt färgad del av himlen, innan Olle upplyste mig. Jag var väldigt rädd att tappa telefonen här i alla fall!


Edinburgh!









Slutet på november, och så här ser gräset ut i Skottland!



Olle och jag som penntroll...  Bättre bild än så här gick inte att få på mig!





Superlång kö in till kronjuvelerna. Olle och jag satsade på ställen med noll kö, bara för att komma ifrån vinden, och äta våra Thanksgiving-mackor, med kalkon, stuffing, sallad och cream cheese. Supergott! Blev restmuffins och chokladkaka till efterrätt, med äppeljuice.  Vi tittade in på Starbucks en sväng också, och jag drack kaffe IGEN! Toffee nut den här gången. Mest för att få låna toan dock... 










Grand hall



War Memorial hall - där man inte fick ta foton...




Kransar från Skottlands Poppy Appeal, för krigsveteraner




Hundkyrkogård, för soldaters hundar



Tågkupé med fönsterplats, eller bara slottsfönster?







De förföljer mig!







Haggis and Whiskey house, mer skotsk kan det inte bli!



Annat skoj som hände igår: jag fastnade med foten i en blöt tidning efter gatan, och hade väldigt svårt att få bort den. Olle pekade och skrattade och förbigående drog på munnen... Jag hittade ett museum som hette Childhood Museum - vems childhood undrar jag? Vi såg en del svartklädda Zorro-liknande män med mantlar som gjorde reklam för, och ledde skräcktourer genom Edinburghs hemska förflutna - underground... Oooooh, spooky! På väg till Edinburgh spanade vi en grönsprejade får, Unen sa att det var väldigt vanligt att man sprejade fåren i olika färger. Jag undrade varför. Ingen visste.

Vi åkte vilse och såg på grund av detta större delen av Uddingston på väg till Edinburgh i vårt sökande efter en mack, och på väg ut ur Edinburgh åkte vi vilse igen i sökandet efter en väg ut. Sightseeing! Storbritannien är sämst i Europa på att skylta skulle jag vilja påstå, vet inte hur många megakorsningar och rondeller vi åkte i utan att se en enda skylt! 

Idag har vi inte gjort mycket, vi har röjt lägenheten som sett ut som om stormvindarna har letat sig in (de kan ha gjort det, det har varit riktigt kallt) i ett par dagar, och vi har/vi lagar mat av alla våra rester... Idag blev det laxpasta med sockerärter, salladslök, räkor och dill till brunch, ihopslängt från gårdagens middag, sparrissoppa med skotsk rökt lax och skagentoast a la Saris. 



Olle toppade sin soppa med lax, jag toppade min med krutonger


Steaming hot pasta-brunch! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar