torsdag 24 november 2011

Kofta

Igår stormade det som det gör här i Glasgow, vilket betyder att det regnar, men det blåser för mycket för att man ska kunna använda paraply. Det är jättejobbigt! Började morgonen med en kort föreläsning om marinekologi, ganska intressant, men ingen immunologi direkt... Efter det var det labb, vi fick kolla alla våra prover från förra veckan, och vår patient hade Denguefeber. Stackarn! Efter labben ringde Gillian mig från Nur Restaurang på Bridge Street och frågade om jag kunde komma in på en intervju, jag kollade mina betyg i kemi och biologi från proven förra veckan (bara A:n och Ben) och jag pluggade arkeologi inför mina exams som kommer om 2 veckor. På kemin fick vi lära oss varför man inte ska micra barnmat med metallocket på burken, och ja, det var väl typ det. Charlie, som jag känt i typ tre månader, presenterade mig för sin nya vän som: "Sara, hon är tysk". Det visste jag inte, men jag tar det som en komplimang!

Efter kemin kom Olle och mötte mig i rusket och vi gick och handlade och släpade sen hem allt uppför vår lilla kulle i regnet. Väl inne pluggade jag och Olle lagade toppengod mat, det blev grillspett med babyspenatsallad, tzatsiki med mynta i och bröd. Jag kämpade mig igenom alla mina pre-lab questions i kemi för den här veckan och nästa, och läste en liten snutt arkeologi.


Efter maten bar det av på intervju för mig, till den egyptiska restaurangen Nur. Jag kom tidigt som vanligt och han prata med Gillian som ringt om intervjun, hon var jättegullig och trevlig! Inredningen av restaurangen är så fin! Och maten luktade supergott, och när jag kollade menyn innan såg det definitivt ut som min smak - kofta, falafel och hummus, mmm! Jag försökte kolla in hur servitrisen som var där jobbade, vad de hade för stil, men det var inte så mycket folk där, så det fanns inte mycket att observera. En till tjej kom efter ett tag, Magdalena hette hon, och var från Polen. Hon hade en undergrad. degree i Biomedicin och ville nu ha ett part-time jobb så att hon skulle kunna fortsätta plugga. Hoppas hon inte får det!

http://www.nur-restaurant.co.uk/

Själva intervjun var mer som en konversation med ägaren, Gillians man, Ally. som var egyptier. Han informerade om restaurangen (global tydligen, serverar ingen alkohol, bara organisk mat...) och om träningen/uttagningen. Alla tilltänkta för rollen ska provjobba tre (betalda) dagar, medan han övervakar, och sen får vissa jobb, andra inte. Jag är nervös, men det ska bli superkul också! Dessutom har jag ju ett mål; om jag får jobbet bjuder Ally pappa på mat!

Idag peppar vi för amerikansk Thanksgiving i stormen. Megan har ansvaret för kalkon, och det verkar ha gått sådär. Sist jag pratade med henne hade hon lyckats få en kalkon på 7 kg(!) - vi är bara fem pers och hon ville egentligen ha 7 pounds = ca 3.2 kg. Mycket matlåda blir det, och Megan måste nog börja jobba på sina conversion factors...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar