fredag 11 november 2011

Fredag igen - var tar tiden vägen?

Fredag idag, och jag funderar över vart veckan tog vägen... Det har varit toppenbra väder, soligt men lite halvkyligt vissa dagar, men verkligen toppen! Så jag undrar när skitvädret kommer och tar oss, nu när vi blivit så bortskämda.

I onsdags hade jag biologilabb, vi höll på med experimentdesign. Vi fick se ett avsnitt av Brainiac där de undersökte om man kan lukta sig till rädsla, och fick sen jämföra med en vetenskaplig studie med samma tema, och så vidare. Som avslutning fick vi designa ett eget experiment för att testa olika metoder för att stöta bort mygg. Vi fick först undersöka lite myggor, i mikroskop och så levande mygg som de hade i klassrummet. En av bägarna med malariaspridande mygg välte mystiskt mitt under lektion (det är lugnt, ingen av dem hade malaria), men alla fick panik först, innan de hann tala om att det inte var någon fara. Cameron hade en teori om att myggen i bägaren utvecklats till supermygg, och välte bägaren själva, för att kunna fly, för att inte bli som myggen på våra mikroskopprover; platta.


Så, under hela labben hade vi massor av mygg i klassrummet, och folk kunde verkligen inte hantera det. De har ju inga mygg här i Skottland, så så fort någon såg något utbröt minipanik (folk reagerade som om de hade en stor hårig spindel på sig) och jag satt och skakade på huvudet...

Igår hände inget vidare intressant i skolan, på vägen hem växlade jag lite svenska pengar, och det gick väldigt lätt måste jag säga, väldigt imponerad, trodde det skulle vara lite knepigare.

Olle kom hem sent, så jag fixade och donade hemma i sällskap av pirater från de karibiska öarna i väntan på honom, och efter maten fortsatte vi filmtemat (och Johnny Depp-temat) med att se den animerade filmen Rango i sängen under många filtar och med en varsin varm choklad med marshmallows i händerna (mot den konstant lite halvkyliga lägenheten).

Idag blir det kemilabb igen, med Marios, min supergrek! I veckan var jag lite nere under en kemilektion, men han fick mig att må mycket bättre, med sina kindpussar och stora kramar! En annan sak som får mig att må bättre är mina fina födelsedagspresenter: jag fick ett kort från Zoe i onsdags, som hon skrivit helt på svenska, jag var så imponerad! Nästan allt är rättstavat! Av Megan fick jag en shoppingdag på stan, som nog snart måste cashas in (min käraste vän åker tillbaka till Alaska den 17 december).

En sak som alltid får mig att må bättre är mat, så nu ska vi käka frukost, och här kommer en bild på vår onsdagsmiddag:


Broccolisoppa med vitlöksbaguetter och sallad med parmesandressing
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar