onsdag 1 februari 2012

Onsdagssol...

...och jag häckar här inne på skolan! Jag har nyss avslutat biologilabben för dagen, idag lekte vi med SDS-Polyakrylamid Elektrofores, och vi ritade grafer över molekylvikt och annat skojigt. Gel elektrofores är ett test som bland annat används för DNA-test, t.ex. faderskapstest. Olika molekyler har nämligen olika laddningar och vikt, och sjunker därför olika mycket i gel (väldigt förenklat). Om man då får likadana band av molekyler från olika källor (far - son/dotter) kan man se likheter och dra slutsatsen att personerna DNA:t kommer ifrån är släkt, och även hur nära släkt de är. Eller, om man har ett DNA-prov från en brottsplats, och har en misstänkt, så kan man jämföra proverna för att se om de är från samma person.

 Jag jobbade med ett ELIZA-test som testade effekten av mercaptoetanol på antikroppar från möss och kaniner. Det var lite kul, jag lyckades få ett resultat i alla fall, men det tar ju ett par timmar... Fick presentera det för min grupp sen, och det gick bra det med, lyckades få dem att förstå i alla fall. Medan vi väntade på resultat och så vidare så fick Iain (labbhandledare) leka datasnille då vi kollade på olika proteinstrukturer och bindingar i ett supercoolt dataprogram som heter PyMol.  

Nu har jag gjort frågorna inför kemilabben på fredag, kollat på en del klipp från Youtube av elektrofores, och jobbat lite med vårt grupparbete. Vet inte riktigt vad jag ska göra nu dock... Om ca en timme har jag kemi, och efter det ska jag iväg och klättra i Ibrox, så jag är excited!

Det här har jag lekt med idag:



Våra fina resultat!


Ensam i kemisalen...




Just det, Katie ringde mig och rörisen hade varit hos oss imorse. Vi måste ha en ny dusch tydligen... Ser ut som att Olle måste joina ett gym illa kvickt om han inte vill lukta just illa...

Att bero på rörmokaren: imorse innan vi skulle gå så funderade vi över om vi borde gömma smycken eller dator, eftersom ingen skulle vara i lägenheten medan han fixade. Det första jag tänkte på när Olle nämnde datorn var: NEJ! han får inte ta mina biologiessäer, jag vill inte skriva om dem! Så jag skickade kopior till min mejl och sen kändes det lugnt. Jag menar, datorn kan man ju ersätta, vi har ju försäkring! Tva essäer är jättejobbigt att skriva (speciellt när man redan har skrivit dem en gång!). 

En annan sak från imorse: vi hade en till föreläsning om evolution, och jag kände mig lagomt kaxig över att komma från Sverige när professorn berömde Carl von Linné och en snubbe fran Lund Universitet som kartlagt ögats evolution. Mmmmmhmm! Såg dessutom en tjej idag som gick ut ur föreläsningssalen som hade en påse som det stod "Dagens Lunch" på. Swedish people walk among us! Jag är inte ensam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar