söndag 19 februari 2012

Slut på söndag

Nu är det snart en ny vecka, och det firar jag och Olle med att mysa till max och diskutera idéer inför besöket nästa helg.


Nyinhandlade nyttigheter, courtesy of Sainbury's.



Reagubbar efter Valentines, inga svenska topp-earthgubbs, men goda ändå. 


Kvällsmys i nymöblerade köket




Den läskigt ljusa rutan i hyllan ovan i närbild, med min nya söta favoritlampa. Älskar IKEA!


Jag gjorde dessert idag, älskar och pyssla med sånt. Det blev frukt dränkt i myntasockerlag varvad med creme fraiche-grädde - Olle njöt, fast nu har vi ont i magen, laktosmesar som vi är...


Olle föreslog att jag skulle skriva "receptet" på min efterrätt här, om någon är intresserad. Han gav den i alla fall 5/5 med motiveringen: "Lätt och fruktig, men söt och mäktig. Sådär lagom perfekt. Kan inte komma på ett enda sätt som choklad skulle kunna förbättra den, så den måste ju vara sjukt bra!" 

Här kommer receptet: 

Fixa till en sockerlag: Jag använde 1 dl socker och 1 dl vatten, och det räcker nog till fyra glas. Det viktiga om man vill ha mer eller mindre är att ta 1 del vatten och 1 del socker. Koka upp och ta sedan av plattan och låt svalna. Klipp i några kvistar färsk mynta i lagen och låt sedan stå så att myntasmaken sugs upp ordentligt. 

Vipsa grädde: Det vet vi alla hur man gör, man häller upp grädde i en skål och säger sedan åt karln sin att jobba. Om inte, använd elvisp! När grädden är färdigvispad (vispa inte alltför hårt), ös i creme fraiche. Jag använde ca 1.5 dl grädde och samma mängd creme fraiche. Rör ihop godsakerna lätt med en sked, och ha i  lite vaniljsocker också, det blir mumma! 

Lägg upp: Använd vilken frukt som helst, jag tycker dock melon och jordgubbar matchar riktigt fint med mynta. Man kan antingen låta fruktbitarna gosa i sockerlagen lite innan uppläggningen, eller köra på varvning direkt och då ösa över rikligt med sockerlag mellan lagren av frukt och grädde. Pudra med florsocker. 

Låt väl smaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar