tisdag 11 oktober 2011

Slutet på en era och en briljant början!

Idag var det sista dagen vi hade Dr DJ på kemin, förutom den problem session vi har med honom som supervisor i morgon. När han annonserade detta, utbröt hela klassrummet (ca 300 pers) i ett unisont, och mycket besviket, "aaw". Dan är verkligen hur gullig som helst, hans röst går upp i falsett ibland när han föreläser, han är charmig, stammar lite och är en riktigt bra föreläsare. Idag hade han tre koppar kaffe med sig för att försöka behålla rösten hela vägen igenom, tydligen hade han fått avbryta efter halva 10-föreläsningen i morse, eftersom hans röst gav upp mitt i. Han klarade sig igenom hela min kl 15 dock, så det var ju bra.

Lika deppig som jag är över att vi inte ska ha Dan mer i kemi, lika exalterad är jag över vår nya biologiföreläsare, Dr Alistair Gracie. Han är immunolog, och immunologi är något jag är superintresserad av, och också vårt ämne för veckan. Nästa vecka blir det virologi, där det handlar om saker som kan anfalla kroppen. Immunologi handlar om kroppens försvar.

Han var så himla duktig på at föreläsa! Jag vågar säga att ingen i salen sov i morse, men jag kan inte garantera något, jag hade fullt upp med att lyssna! Hans föreläsarstil är bra för han använder sig av intressanta exempel, massa bilder och videos, och en stooooor portion humor! Han inkluderar även oss studenter, vilket gör att ingen vill somna, alla vet att han ser oss. De flesta andra kör över oss med info och låtsas som att vi inte är där och glider in i sin passion för ämnet de pratar om, vilket jag kan förstå om man är riktigt intresserad av något, men det är inte alltid jättebra för oss studenter.

Föreläsningen idag började med att vi fick se en bild från 1900-talets början, av en man som ska ge en pojke en spruta, medan en vacker ung kvinna håller i honom, och en annan ser på. Gracie frågar då om någon vet vem mannen är. Jag trodde han skämtade, men det visade sig att en tjej kunde svaret: Edward Jenner. Han var en doktor som påbörjade vaccinering av smallpox, en fruktansvärd sjukdom som härjade i början på det förra decenniet, men som sedan 1980 är deklarerad officiellt utrotad av FN-organet WHO, just tack vare detta vaccin (dock finns det lite lite kvar på Birminghams universitetslabb, i Birmingham forskar man mycket inom immunologi. Tydligen smet det ut lite en gång, inte bra!). Jenner noterade att mjölkpigorna hade så fin hy, till skillnad mot många andra, som fick en släng av smallpox. Denna observation ledde honom till att anta att de genom sin närhet till korna fick in ko-smallpox i kroppen, en för människor ofarlig version av smallpox, vilket gjorde att leukocyterna som utgör kroppens immunförsvar kunde bekanta sig med bakterien och utveckla en respons, vilket gjorde att pigorna blev immuna mot smallpox.

Gracie frågade efter att han berättat detta om någon visste vad pojken hette på bilden, jag skämtade och sa: "Probably James". Det var rätt! Sen frågade han om någon visste vad kon hette som Jenner tagit det första provet från, det var tydligen en examensprovsfråga från förra året, så han gav oss fyra alternativ, och jag gissade rätt igen! Det var Blossom den stackars kon hette, som han snyltade från. Vidare under föreläsningen la han upp en slide med några bilder på. Lady Galadriel från Sagan om Ringen, en Playboylogga, en hund och en bild på en väldigt känd medicinsk journal som alla forskare vill bli publicerade i, The Journal of Experimental Medicine (Gracie har publicerats TVÅ gånger i den!). Han frågade oss vad vi trodde att alla bilderna hade gemensamt. Inga förslag.

Så här var det: En kvinnlig forskarstudent vid namn Polly Matzinger jobbade som Playboy-bunny under skolåren för att kunna finansiera sina studier. En manlig forskare upptäckte henne (?) och anställde henne i sitt labb (undrar varför...) Hon skrev sedan en studie, som hon ville publicera i JoEM, och skickade då in den. Hon fick tillbaka studien och blev informerad om att man inte får publicera som ensam författare. Polly skrev då dit sin hunds namn, Galadriel Mirkwood, och skickade in igen, och blev publicerad. Denna studie ledde sedan till medicinska upptäckter inom immunologi, men Polly fick inte publicera i JoEM igen förrän många år senare, då den gamla chefsredaktören dött.

Detta är det enda fallet någonsin som en hund fått publicera i en medicinsk journal.

Gracie varnade oss efter detta för att Googla "playboy bunny" på skolans datorer, som han gjort för att får fram loggan till presentationen. Tydligen kommer det upp en hel del annat...

Annat som hände idag: jag försökte ta mig in på The Internship Fair, men det var ca 250 pers i kö, så det blev inget av med det. Och, jag har fallit för reklamtricket i alla smaskiga skyltfönster och köpt sockriga halloweenmuffins!



En annan läskig grej jag ser varje dag: ett creepy 'träd' bakom SRC building

Och appropå halloweengodis, Cadbury (Storbritanniens Marabou) har en specialutgåva av sina creamy chocolate eggs - med grön fyllning! Beth hade med sig på kemin igår, för att hålla sig vaken, och vi var alla så nyfikna på om det faktiskt var grön gegga i ägget. Beth åt, den såg att vara vit först, MEN, den var grön! Så spännande har vi det om dagarna... Dock blev det lite action igår i alla fall, genom min jakt på mitt glömda paraflax. Mitt i yogan kom jag på att jag glömt mitt paraply på biologiföreläsningen, så jag fick kuta ut lite tidigare för att hinna till biologiföreläsningen kl 14 för att leta. Hittade inget, men som tur var hade någon lämnat in det hos vaktmästarna. Det trodde jag inte, som det regnar här skulle jag lugnt behålla ett bra paraply om jag råkade hitta det! 

Oh, och jag vann en chokladbit igår på Employment Training också, eftersom jag uppnått mitt mål att översätta mitt CV till engelska.  

Jag bakade bröd för första gången sen jag kom hit också, kändes skönt att få använda söta formar igen, och Olle tyckte det var riktigt gott. Det blev yoghurtbröd med morot och hasselnöt som smaksättning. 

Helt orelaterat, en finfin firre från helgen; halstrad lax med dill creme fraiche och senapsdressing, serverad med sallad och krispigt ciabattabröd, mums! 


Vi kan vara nyttiga också! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar