fredag 14 oktober 2011

God morgon!

Idag är det fredag! Ska bli riktigt skönt att få lite (med betoning på lite) ledigt. Men än är dagen inte över... Men vi börjar från början: i onsdags var det dags för biologilabb, dissekering av råtta. Jag var väldigt taggad, man lär sig otroligt mycket under dissektioner! När vi kom upp fick vi reda på att vi själva inte skulle utföra dissektionerna. Jag blev lite besviken, men samtidigt var jag glad för råttornas skull, de skulle ha behövt ca 600 döda råttor om alla elever skulle få dissekera... Det var rätt intressant ändå, och Ann är väldigt duktig på att dissekera. Men vi började med en och en halv timmes mikroskopkalibrering och ritning och mätning - sjukt tråkigt, men nödvändigt antar jag. Efter dissektionen fick vi titta på konserverade dissekerade råttor som var antingen gravida eller inte gravida - många tjejer tyckte synd om de stackars babyråttorna man såg i livmodern på den gravida råttan. Råttan vi dissekerade under lektionen var en kille, och på al om killar: Scott i min grupp svimmade! Han sitter snett mitt emot mig, och jag såg honom börja svaja lite, så jag tittade på Zoë, som sitter bredvid Scott, och undrade om han var ok. Innan hon hann svara hördes en smäll, och Scott låg med pannan i bordet. Det första han gjorde när han vaknade upp var att ta av sig glasögonen och kolla att de var ok... Jag funderar på om det kan ha varit lukten, vårt bord sitter längst fram, och råttan hade varit död i typ en och en halv timme, var lite stel och så, så det kan ha luktat där Scott satt. Eller så klarar han bara inte av blod eller så, jag vet inte...

I övrigt hände inte mycket i onsdags, Megan och jag pratade om hur värdelösa hemsidorna är häromkring, speciellt bibliotekets! Jag loggade in på MIUN:s bibliotekshemsida och sökte i databaserna där istället. På kvällen gick vi och handlade en sväng, och då var det smakprov på Sainsbury's - de hade fått in en pall för mycket av hallon, så de gav ut smakprov med yoghurt och müsli, och hade halva priset på det och en väldans massa frukt och andra grejer också. Det var ju bra, för till nästa veckas biologilabb ska vi för mat- och aktivitetsdagbok över 48 timmar, och sen räkna ut kroppsfett och sånt under labben. Vi fick se en instruktionsfilm för detta under lektionen, och den var gjord på (senast) åttiotalet. Känns som att det kan vara relevant att uppdatera materialet, speciellt som naturvetenskap verkligen ändras hela tiden!

Vi har haft Dr Gracie under biologiföreläsningarna, och det är så roligt! Sorgligt att han ger sin sista lektion idag... I onsdags sa han något som jag inte riktigt uppfattade, och förolämpade tydligen både fransmän och skandinaver i publiken. Han har fått för sig att han ska trycka in alla Nobelpristagare inom immunologi i våra slides, och igår fick vi se 12(!) stycken. 2 stycken av dem fick priset för sin upptäckt av hur man producerar monoclonal antibodies - något som idag används inom i stort sett ALLT inom medicin, t.ex. graviditetstest. Dock missade dessa forskare att ta patent på sin upptäckt. De kunde ha varit zillionärer nu, men det är de inte - osis...

Ralph Steinman fick Nobelpris inom medicin i år. Dock dog han två dagar innan detta annonserades. Normalt så utdelas inte priset postumt, men skandinaverna gjorde ett undantag för Steinman, då arbetet utförts innan döden (ganska självklart, eller?). Här fick han in en liten släng mot skandinaver och deras regler. Ralph Steinman undersökte i alla fall hur det adaptiva immunsystemet aktiveras. Hur gjorde han detta? Jo, han hade en teori att det adaptiva immunförsvaret aktiverades då antigener (bakterier, virus etc) presenterades för T-lymfocyter av APC/dendritceller i vävnaderna eller lymfnoderna. T-cellerna aktiverades så, och gick i sin tur vidare med att aktivera B-celler, våra antikroppar. För att testa detta tog isolerade Steinman dendritceller från sin bukspottkörtel och mixade dem med cancerceller. Han injicerade sedan dessa i sin bukspottkörtel, och dendritcellerna presenterade då, som förväntat, antigenerna för t-celler, och en immunrespons var igång. Till detta hör att Steinman var svårt sjuk i bukspottkörtelcancer. Tack vare sin experimentella självbehandling överlevde han mycket längre än väntat, men tyvärr inte länge nog för att få reda på att han vunnit Nobelpriset i medicin. Så orättvist!

Igår hade vi en till bra föreläsare - inte lika bra som Dan, men helt okej ändå. Vi har börjat med organisk kemi nu, och då har vi Professor Bob. Han är ganska hård, men ser tvärtemot ut som en liten mjukis; föreställ er en trädgårdstomte, men en liten flint på det gråhåriga huvudet. Han viftar mycket med armarna och ler med hela ansiktet, så att ögonen blir till små springor. Jag är dock helt säker på att man inte ska låta sig luras av detta - han är nog lite småond... Han lär ju ut organisk kemi, och det kan ibland vara lite som tortyr!

En annan lite småond människa är en professor som gav oss biologilektioner inom matsmältning och mat och näring. Jag tog anteckningar från hennes presentationer igår, eftersom det var omöjligt att hinna med under själva föreläsningen. Det är över 50 slides på en presentation, packade med knepiga diagram och massor av text. Matsmältningen som brukar vara lätt... Jag satt i bibblan med Zoë och gjorde det här, och när jag kom ut och skulle kila till John McIntyre Building, så blev jag, som alltid, stoppad av lapputdelare och så - de står på skolan varje dag! I alla fall kom det fram en kille och frågade vad jag gillade för filmer, och ville att jag skulle prenumerera på LoveFilm. Jag sa att jag redan gjorde det, och fick gå. När jag sedan kom tillbaka samma väg blev jag stoppad av en annan snubbe, av samma anledning.

Han: "What kind of movies do you like?"
Jag: "Why? Do you wanna take me out?" och jag log och sken som en sol.

Ni skulle ha sett killens min! Han började stamma och rodna och försökte få fram att han bara ville göra reklam för LoveFilm, och jag kunde inte hålla mig längre och började skratta. När han fattade att jag skämtade blev han ännu rödare och skrattade lite han med. Jag slapp reklamsnacket, needless to say!


En av lapparna som delades ut igår var för teknikmässan på skolan. Önskade jag varit där när det var mörkt, säkert jättefint!

Jag avslutade skoldagen med lite yoga igår, och det var packat i salen. Två nybörjare kom lite sent och hamnade bakom mig, och fick bara tag i små mattor, eftersom alla stora var slut. De hade problem hela vägen genom lektionen, vilket jag fattar, de små mattorna är värdelösa! Det var väldigt trångt, och i vissa positioner så blev det overlap mellan mig och killen (en av de få killarna där). Jag pratade med dem lite efteråt, det visade sig att tjejen var från Australien och killen var från England. Riktigt trevliga. Killen bad om ursäkt om han hade råkat ha sina fötter nära mitt ansikte, jag sa att det var ok, han sa då: "Yeah, I have very nice feet anyways". Okej...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar