söndag 23 oktober 2011

Internationell lördag

Igår hade vi fullt upp från tidig morgon till sen kväll! Vi började dagen med att gå till tandläkaren. Jag brukar aldrig tycka det är otrevligt att gå dit, och här är det mycket billigare än i Sverige, så det är verkligen inget problem, alla är trevliga, MEN; de använde någon sorts helvetesmaskin för att rengöra munnen. Den lät som en motorsåg, och det ilade som tusan i tänderna. Hon kom åt tandköttet också, så jag spottade blod ett bra tag. Jag föredrar kroken dom har i Sverige...

Efter tandis gick vi på marknad. Vi höll våra munnar rena i ca 10 min efter tandläkarbesöket, sen gav vi upp och hängav oss åt alla smakprov! Vi handlade lite också: fem olika sorters fudge, havskräftstjärtar, vaktelägg och 1 kilo blåmusslor. Vakteläggen var endast för att jag är så nyfiken! Musslorna var sjukt mycket billigare än i Sverige - 1 kilo för lite över 30 SEK. Fantastiskt! Det blev god middag sen!


FUDGE! Coconut, Chocolate, Pecan, Scottish tablet and Ginger


Middag: vinkokta blåmusslor med havskräftpasta



Jag <3 musslor!

Efter marknaden gick vi hem en sväng, innan det var dags för mig att knata ut igen, till George Square och City Chambers i stan för min internationella mottagning. Olle stannade hemma och kollade på när GIF Sundsvall spelade mot Jönköping; det gick inte så bra, men Giffarna spelar i alla fall i Allsvenskan nästa år, grattis! 


Min inbjudan till mottagningen

Jag var lite tidig inne stan, så jag strosade omkring i Merchant city, en mysig stadsdel i Glasgow. När dörrarna väl öppnades, kom man in i en riktigt maffig entré: skinnsoffor, guld och stora takkronor. Finklädda vakter med hatt överallt som visade oss vägen genom trapplabyrinten till den stora salen där vi skulle hålla till. Där var uppdukat en massiv kakbuffé och en massa te, kaffe och juice. Man minglade runt lite, och jag fastnade med en trevlig tjej från Bulgarien - Denitsa - som pluggade Business Management and Economics på Glasgow University. Jag höll ihop med henne större delen av dagen. Vi var ca 150 internationella studenter i salen, plus personal, men det märktes inte, för salen var enorm! Efter att ha annonserats av en mycket finklädd talman (Ladies and Gentlemen, distinguished and honored guests of the Lord Provost Society, I give you...) , höll en äldre kvinna ett tal för oss, och hon följdes av en äldre man som också höll tal. Sen minglade vi lite till, och sen fick vi kolla omkring i 'huset'! Den enda byggnad som har mer marmor än Glasgow City Chambers är Vatikanen. Jag har inga problem med att tro på det - det var en hel del marmor där... 


City Chambers sett från George Square


CC från insidan


Salen vi var i









Stockholm centralstation?


Efter besöket till Glasgow City Chambers tog ett par bussar alla studenter till Riverside museum of transport, ett alldeles nybyggt museum, designat av en irakisk kvinna, och det ligger precis där River Kelvin möter River Clyde. 


Byggnaden är designad så att den ska gå in i flodernas vågor, om man ser den uppifrån. 



Coolaste med utställningen var att de byggt en liten stadsdel utav Glasgow från 18-1900-tal där man kunde se affärer och liknande, men fokus var självklart på de olika fordon som visades på de fejkade gatorna. Här har vi en spårvagn, dragen av hästar. Det finns inga spårvagnar i Glasgow längre, men man kan se rätt många på Riverside. 








En sån cykel vill jag ha!







Den första Mini Coopern! Mini Coopers ser man överallt i Glasgow, de är de vanligaste bilarna av vad jag kan döma. Jag och Olle sparar till en. Kanske om tio år! 







Utsikten från flodbanken - man kan urskilja The Armadillo, som konserthuset/arenan till vänster kallas, plus BBC-huset precis bredvid. 


The Tall Ship


Vattenånga med olika färg - ungarna älskade det!










Maskinen som genererar penny-souvenirer. De har maskiner som den här på de flesta museum i Storbritannien, det finns många som samlar minnesmynten i en bok. Alla museum har olika symboler. Här fick man välja på fyra olika motiv, och sen sen stoppar man in en penny och vrider på hjulet, och ut kommer ditt mynt, utplattat och med ett nytt tryck. Jag har ett mynt med en motorcykel från Riverside. 

Efter Riverside var vi en snabbis på Glasgow Gallery of Modern Art, och sen skyndade jag mig hem. Efter vår supermiddag åkte vi in till stan och avslutade kvällen med Ben & Jerry's Core Sundae och Real Steel på Cineworld. Till min förskräckelse var vi tvungna att åka upp till femte våningen, och den är riktigt högt upp. I en glasbyggnad. Där man åker rulltrappa och ser ner. Jag var ganska nervös kan jag säga! Filmen var riktigt bra, jag älskar amerikanska underdog-filmer med lyckliga slut! Coola effekter också, och Hugh Jackman är en fantastisk skådis. Jag fick lust att bli boxare, och hoppade omkring och luftslogs på vägen hem. Olle såg både smått road och smått besvärad ut... 


Lite halvtaskig bild, men detta är utsikten från femte våningen på Cineworld på Renfrew Street i Glasgow







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar