måndag 17 oktober 2011

Myssöndag i solen, och på museum!

Igår hade vi riktigt soligt och skönt väder, så vi tog en söndagspromme och hamnade på Kelvingrove Museum and Art Gallery, och kollade in alla grejer där. Riktigt trevligt museum, med många intressanta utställningar, om än lite förvirrande planlösning... 


Men först åt vi så klart frukost - rester från veckan i trevlig kombination


Utsikten från Partick Bridge mot universitetet 


Kelvingrove


Vi hittade ett racingspel på barnavdelningen - Olle vann, jag tror han fuskade!


Självklart handlade en del om Glasgowutställningen om fotboll, och mycket om det relaterade våldet. Vi såg en filmsnutt där en mamma berättade om sin 16-årige son som blev knivhuggen till döds efter en match.



Vi hittade ett spel i Egyptenrummen där man kunde inreda sin egen grav



Don't try this at home!



Vi la tillbaka organ i dess rätta kärl, enligt mumifieringsreglerna 


Fossilavdelningen





Nu började jag känna mig hemma!







Strutsägg och kolibriägg


Kängurur kan hoppa en busslängd! Och förresten, apropå kängurur; grattis Nya Zealand som slog ut Australien i semin av världsmästerskapen i rugby igår!


En liten Highland kalv! Så söt!



Skalbaggar och apmänniskor på Darwinavdelningen



Ser lite udda ut att en stor gnagare ligger i samma monter som fjärilar kanske, men den utplattningen beror inte på att man ville fixa till en fin matta, det är en flygis! Jag föredrar nog fjärilar. Tänk att ha en sån där flygandes förbi....


Huvuden



Papa Bear!


Glasgows inredning-genom-tiderna utställning impade inte på Olle: "De har finare showroom på IKEA" 


Vad har mördarapor med fotboll för småttingar att göra? Vi lyckades aldrig lista ut det....

'

Tartan. det klassiska skotska tyget



Konstutställningen var massiv! Men även om målningarna kan vara fina, så brukar ändå ramarna var det bästa med tavlorna



Olika vinglas. Ser lite små ut tycker jag...


Från en balkong till en annan


Salvador Dali's tavla Christ of Saint John on the Cross hängde i ett eget rum. Den köptes av intendenten här 1952, tavlan målades 1951. Tydligen var det lite rabalder om det först, men det blev en stor succé!



Nu kommer vi äntligen till min favoritavdelning, med alla saker som vi läst om på arkeologin! En del saker de har på avdelningen har vi läst mycket om, och en del platser har jag varit på!



Pilspetsar från bronsåldern - har sett och ritat av dem under en arkeologitutorial, om ni minns min fina teckning? 


Info om begravningar under Bronsåldern och sena Stenåldern


Temple Wood, Kilmartin. Där har jag vart!



Stenhalsband hittat i en grav från Bronsåldern, mycket frekvent diskuterat på arkeologin. Precis som stenbollarna nedan. Mycket imponerande för att vara gjorda för så länge sen, tycker jag!



Verktyg - mest diskuterade under arkeologilektionerna





Sten med cup- and ringmarks, en typ av stenåldernskonst som vi tittade på under vår fieldtrip. 


Krigsutställningen




Liten krigare. En till liten krigare fanns också på museet, men hörde inte till utställningen; en liten pojke klädd som korsriddare sprang omkring överallt. 




Drottningens alla utfärdade medaljer


Paradisbänken! 


Sean Connery i Indiana Jones? 


En nästan lika fin symaskin som min!

 Efter besöket på Kelvingrove var det dags för lite tyngre grejer: plugga biologi med Megan. Vi har ett projekt där vi ska ladda upp frågor i ett webbprogram där alla på kursen kan se, svara och betygsätta frågorna. Så vi gick igenom alla våra anteckningar och jag lade upp 29 frågor, och fick riktigt bra feedback, jag blir så glad! Man kan samla poäng och badges genom att uppfylla olika saker - svara, fråga, kommentera, betygsätta etc; som Farmville för biologinördar. Jag fastnade och kunde inte gå och lägga mig förrän jag fått min Einstein-badge. Som tur var blev det inte alltför sent!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar