onsdag 5 oktober 2011

Efter regn kommer solsken

Morgonen började som jag tidigare nämnt med storm. Och jag som dumt nog trodde att det inte kunde bli värre, blev flushed av en förbipasserande lastbil på väg till skolan. Kände mig som Carrie i SATC.

Biologilektionen i morse var på blodcirkulation, och labben efter det var på mikroskopkalibrering och mätning av villi-strukturer på celler från tunntarmen av en gris. Ganska kul, men det gick väldigt snabbt, så jag hann både med att göra frågorna inför nästa veckas labb (råttlabben, så spänd!), samt jobba lite med min grupp på Darwin-projektet. Jag pratade med Migan lite, och hon berättade att de i Alaska på en biologilektionen fått kolla på frysta ekorrar. Efter ca en kvart då de tinat lite började de röra på sig! De ekorrarna går alltså i ide på så sätt att de fryser sig själva under vintern för att sedan tina upp till våren igen. Tydligen vanligt bland djur i Alaska. Jag skulle i alla fall bli väldans rädd om det jag labbade på började röra sig!

Jag langade med mig bullar idag, och det gillades stort av mina kemi-tjejer, Joanna, Beth, Charlie och Island Girl. Kokosvanilj var helt klart favoriten där!

Mellan labben och kemin idag var jag i biblioteket och läste arkeologi, men när jag läst klart gick jag mot datorerna för att lägga upp det senaste för vår Darwin-grupp på Moodle (skolans läroplattform online) och gick förbi båsen i närheten av bibliotekscaféet, och där hade de gratis massage idag! Klart man vill ha gratis massage, speciellt när man har superträningsvärk från yoga! Det är tydligen så att den första onsdagen varje månad så kommer två massörer till universitetet och masserar mellan 12 och 14 i biblioteket. Skönt! Och välbehövligt med tanke på hur tunga böckerna är! Något jag inte gillar dock, är brittiska tangentbord. Å,ä och ö saknas, och alla andra bokstäver och tecken är på fel ställen, och de använder inte samma kortkommandon. Gaah!

När jag sedan gick till kemin ösregnade det, och idag var som tur var en av de få dagar då jag faktiskt tagit med paraply, så det var ju bra. Och när jag kom ut från kemin en timme senare var det strålande solsken och blå himmel. Svettades en del när jag gick hem i min kappa kan jag säga... Nu ska vi laga lite mat och sen ska vi kila iväg till skolan igen. det är dags för Indiana Jones filmkväll (och lite gratis drinkar) med G.U.A.S - Glasgow University Archaeology Society!

Och för att kunna lägga upp åtminstone en bild idag...


Det går inte åt mycket rödhåriga prov på spermabanken tydligen, de har satt doneringsstopp för män med rött hår, för det är inte populärt bland kvinnor som överväger konstbefruktning. Ajajaj... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar