måndag 17 oktober 2011

Hemlängtan!

I skarp kontrast till gårdagens solsken öppnades i morse den skotska himlen. Och den har varit öppen sen dess. Det bara öste ner när jag gick till skolan. Två minuter efter att jag lämnat lägenheten var jag blöt inpå underkläderna - och då använde jag mina regntätaste kläder! Jag hade fortfarande inte torkat när jag kom hem, ca 9 timmar senare. Det läckte in i min väska och papper förstördes, yogakläderna var dyngsura och datorn låg i farozonen (och detta var min regntätaste väska). Jag frågade runt på min föreläsningar vad man ska ha på sig i sådant här väder. Ingen visste, inte ens de som bott här i hela sitt liv. Vad alla kunde enas om var dock att detta är vintern i Skottland. Plötsligt längtar jag efter snö och 20 minus. Där kan man i alla fall skydda sig! Det kom en skur hagel också, bara för att göra dagen ännu lite värdelösare, och vägen hem blev lång eftersom man var tvungen att ta många omvägar för att undvika decimeterdjupa vattensamlingar längs med gatorna.

I morse handlade det om virus på biologin, och på Employment Training fick vi träna på CV-skrivande. Efter det bar det av till bibblan med Megan, som inte hade hemlängtan, men ångest över sitt val av Skottland istället för Australien som land för sin utbytestermin. Hon sparknotade Jane Austen's Emma, jag pluggade biologi och kemi och deppade över den grå utsikten i fönstret. Vi funderade på en tur till Hunterian Museum, men det blev yoga istället, trots kläder som gjorde att det såg ut som att jag svettats 6 liter innan yogan ens börjat, på mycket ovanliga ställen. Efter yogan var det organisk kemi med Bob, trädgårdstomten. Alla huttrade och frös, och Bob bara malde på. Ut igen efter det och jag besökte Fraser Building för att kolla om det fanns biljetter kvar till Lord Provost introevenemang för internationella studenter på lördag. Det fanns det inte. Jag fick som internationell student en inbjudan via mejl till detta event, med gratis mat och rundtur på vissa kända ställen i Glasgow på lördag, men jag hade lektioner på alla biljettsläpptider förra veckan, och idag var de slut! Tråkigt, tråkigt... Jag jobbade mig sakta men säkert hemåt efter det. Postade ett brev till Fkassan på vägen - det är nu officiellt, vi är utvandrade!

När jag kom hem hade Olle gjort sötpotatischips i ugnen åt mig, eftersom jag alltid är hungrig när jag kommer hem, och mat tar en stund att laga. Mycket uppskattat från min sida! Jag kontrade med att sno ihop en stor sats äppelkanelkompott som Olle kan ha till frukostgröten, och så fyllde jag på med bröd i frysen. Idag blev det morot/kardemumma och morot/ingefära med krossade fiberflingor i för extra crunch. Till middag blev det fisk: rökt makrill och varmrökt pepparlax som vi gjorde röror på och hade på varma baguetter med en massa sallad.


Chippes!


Maten har ljusglimten denna gråa dag. 


Det blev en liten dessert också, ett ihopplock av rester och nykomlingar: mörk chokladbrownie med valnötter, creme fraiche och kokosflingor, och så små smakprov av min snabbiskompott 

Efter maten fortsatte den dåliga dagen på inslagen bana: någon länk kraschade och vi missade den första halvleken av GIF Sundsvall - Åtvidaberg på hemmaplan i Sundsvall. Norrporten var nästan fullsatt den här matchen, och ST hade tryckt löpsedlar med "Giffarna till Allsvenskan" på, men Åtvidaberg knep vinsten med 1-0 och här hemma var det ledsna miner. Giffarna ligger dock rätt bra till i alla fall, och det är bara att gratulera Åtvidaberg till klivet upp i Allsvenskan. Min favorit Lundström, nr 15, spelade också, så jag var rätt nöjd. Bara att ladda om inför matchen på lördag mot Jönköping, som förlorade borta mot Hammarby i bottenstriden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar