onsdag 2 april 2014

Rader från ett bistert och grått Glasgow

Klockan är snart läggdags här i Glasgow, men jag tänkte skriva ett litet inlägg medan jag lyssnar till renget som trummar envist mot fönsterrutan. Vi har fortfarande grå tråkiga dagar och stormiga nätter här, tydligen är det smog på väg in från någonstans också, tidningarna manar astmatiker att stanna inne de närmsta dygnen! 

Det gör inte mig något, jag har inte astma och dagen har ändå spenderats mestadels inomhus. Det är dock svinkallt här inne, så speciellt mysigt blir det inte. Jag löste det hela med att baka en kaka och använda ugnsvärmen för att kunna vistas i köket (det var meningen att kakan skulle bjudas på picknick med vänner, men det blev ju inget av med det).   


Jag bakade på vad jag hittade hemma, det blev en mörk,
fyllig chokladkaka med jordnötssmör. Smeten var fantastisk
på alla sätt och vis (som jag försökt visa i den här bilden)!


Färdig produkt med mindre skönhetsfel.

Jag tyckte personligen att smeten var godare än kakan!

Efter att ha vilat i kylen blev kakan dock riktigt smarrig
och två rundlar fick muntra upp Olle när han för andra
dagen i rad kom hem sent från jobbet. Han är riktigt trött
nu, de har många lediga och mycket att göra.

Jag försökte göra kakan till en version av en PB&J-macka:
jordnötssmör & sylt. 

Det blev en söt macka med choklad- och gräddtwist! 





Piffa med lite diamanter...

...redo för transport!

Eller så kan man äta dem på en gång!

Vi käkade middag idag också, bland annat mozzarella
och guacamole...


...och chilli, som vi hade i vår...


...chilli!





Den här har väl ingenting med chilli att göra egentligen,
men färgerna är lite eldiga...

...såsom dessa vårblomster.

Jag har inte bara vistats i köket idag, jag stängde även in mig ett tag i Chloes rum (numera gäst/syrum som jag får bestämma hur jag ska inreda!) och slog på elementet för att åtminstone värma upp ett rum. Jag spenderade tiden i detta varma lilla rum med att lyssna på föreläsningar/podcasts och sy en kjol medan det gick en massa trädgårdsmästare fram och tillbaka framför fönstret och fixade i regnet. 

Jag använder inte bara Chloes rum till att sy, jag odlar lite krasse också.

Man måste ha rikligt med krasse till påsk! Fast jag är ju inte här då i alla fall...

Titta vad mysigt det blir när jag får inreda!



Jag kan ha tatt mig en tuppis med min vetekudde mellan
föreläsningarna...

När jag inte snusade och sov med fötterna på ett varmt
element hade jag alltså syverkstad.

Gårdagens ruggväder motade jag med att spendera min förmiddag på bio på stan. Jag såg en film som gått jättelänge på bio men som jag aldrig lyckats se: The Book Thief. Den var tipptopp på alla sätt och vis, handlingen, skådisarna, sättet den var gjord... Jag grinade mig igenom sista halvtimmen och fick springa till toaletterna med snorig uppsyn när filmen var slut och sedan utstå folks blickar då det grymma dagsljuset lyste upp mina röda puffiga ögon på väg hem. Det är väl klart att det inte regnar när det skulle ha passat utmärkt som ursäkt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar