tisdag 22 april 2014

Restfest & födelsedag

Idag är det ingen vanlig dag, för idag är det Emmas och pappas födelsedag! Firandet ägde dock rum igår, på olika håll i Hälsingland. Först for jag till Näsbyn där Emma firades av mormor & morfar, moster & morbror, mamma och vår kusin Jossan (och mig så klart!). Vi hade en trevlig liten lunch och käkade lite tårta innan vi var tvungna att fara vidare till Söderhamn då vi skulle käka trerätters med farmor, farfar och faster på eftermiddagen.

Redo för kalajs och bussfärd på morgonkvisten!

Jag åkte buss till Alfta från Söderhamn och lyssnade under
tiden på en mycket informativ podcast om mask, men när
jag väl kom fram stod inte födelsedagsflickan där och
hämtade mig.

Efter 10 minuters väntetid ringde hon äntligen upp på en
nu påslagen telefon och sa att hon försovit sig, så medan
hon gjorde sig iordning fick jag knata till hennes lägenhet
i ett kusligt söndagslugnt Alfta.



I Emmis lägenhet var det allt annat än lugnt, Kladdan och
hennes söta polare Tess var på lekhumör!


Tess spanar efter kissemissar.
Till slut tog vi oss ändå till födelsedagsfirandet!

Innan jag lägger upp alla fina bilder från firandet med farmor och farfar (där jag hade tillgång till en prima kamera och inte min telefon med oladdat batteri) tänkte jag dela med mig av delikatesserna som slank ner i söndags då vi hade restfest hemma: margaritas först, sedan icke-förevigade revbensspjäll och sushi, och sist men inte minst: Hälsingeostkaka!


Mmm-mmm!

Så gott! Tyvärr orkade man inte så mycket...

Firandet igår inleddes också med drinkar, den här gången strawberry daiquiri i solen på altanen medan vi (pappa och Emma OCH - oundvikligen - Ceazar) öppnade paket.



Måste. Hjälpa. Till. Att. Öppna. Paket!

Så spännande!

Emmis fick en UV-hårspray av mig, så att barret kan lysa ännu mer på dans-
golven!

Ceazar tyckte att Emmas nya parfym luktade mums.

Nya leggins!

Mer paket!


Nöjd tjej! (Notera den fina matchningen mellan Emmas hår och hennes drink!).

Knubbis fick inga paket...

Efter drinkarna och paketen käkade vi mjälla och fina rödbetor med
pepparrotskräm till förrätt, men jag var så sugen att jag inte hann med någon
bild. Världens godaste lamm hann jag dock fånga innan jag slukade 7 (!)
klubbor!

Jag njuter fortfarande av den fina varmrätten!

Efterrätt på G.

Vi bjöd på pappas/pappas elevers/Leila Lindholms Dark Chocolate Chip
Walnut Cookie Brownie (eller något åt det hållet!).

Den lilla munsbiten serverades med kvarvarande jordisar och grädde...



...samt Lill-Per (min favoritglass, alla kategorier), lite apelsin och mynta.




Mätta och belåtna njöt sedan pappa och jag av en lång promenad i den
kvarvarande solen efter att alla åkt hem. Jag önskar att jag fick så här fint
väder när jag fyller år...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar