onsdag 8 juli 2015

Sverige-semestern Del 8 - Mer lokalutflykter

Det var meningen att pappa skulle ha semester när vi var hemma, precis som Eva, men det blev inte riktigt så, men, vi fick umgås ändå då Eva & jag följde med pappa ut på diverse studiebesök under veckans gång. Lille Ajax fick följa med så klart, för att vänja sig vid folk (mycket viktigt med social anpassning!)och att åka i bilen och dessutom slapp han ju bråka med Selma ett tag! Selma var nämligen husgäst hemma hos oss sedan torsdagen då Linda åkte på semester, så vi var nästan tvungna att dela på dem under dagarna på något sätt så att de båda fick tid att vila, äta och kissa. Valpar alltså, de kan inte låta bli varandra...

Grillen är ett av favoritställena att slåss i. Underligt nog...

Utslagen Selma väntar på att Lill-Ajax ska komma tillbaka in.

Så, i torsdags morse efter att vi fått Selma gjorde Eva & jag först en egen liten utflykt till E-Center (med valpen i famnen så klart) för att shoppa lite hundgrejer och annat skoj, och så svängde vi förbi Jennifers jobb för att ta en titt där med innan vi åkte hem och nästan på en gång blev upplockade av pappa som tog med oss till Bollnäs där vi mötte Emma på Lidl för storhandling. Jag stod mest utanför med lilla Ajax i solen dock, men det är minst lika mysigt (om inte mer!) det.

Iklädd mitt "Pardon my french"-linne för att matcha Emmas
lilla fralla Frans. 

Skönt med en Selma-paus! Då kan man slumra på mattes fot tills mattes fot också somnar...

När shoppingen var klar packade vi sedan alla in oss i Emmas bil den här gången, med alla kassar staplade upp till taket, för att fara till Emmas hem för en liten visit, där två exalterade vovvar väntade på oss. Där väntade Eva & jag sedan på att pappa skulle komma och hämta oss, det blev mycket farande och flängande den dagen!

Vi var tvungna att dela på alla hundar när vi kom hem till Emma,
men de ville ju fortfarande leka med varandra så klart!


Sverige-fika på balkongen.

Mera bilslummer, på andra foten den här gången...

Äntligen hemma och dags för en mumsig grekisk sallad till middag.

Fredagen blev en till utflyktsdag, Eva och jag började först med frukost på en uteservering nere på stan där Ajax låg som en sten på backen efter att bara ha slagits lite med Selma under morgonen och sedan tagit en kort kort prommis med mig i stadsparken medan Eva beställde. Hunden var seriöst lealös, det kom folk och ville hälsa, men han bara låg där, det spelade ingen roll om han låg på backen eller i knät eller famnen, ingen respons, till och med med folks näsor mitt i ansiktet på honom. Han är världens lugnaste utflyktshund!

Frukostredo i mjukisar.

Så här rolig är vår valp på stan...

Biltrött, på ett nytt ställe den här gången, mattes fötter fick ett litet break.

Jag har inga ord, så söt är han!


Efter vår individuella utflykt blev det sedan en till jobbutflykt med pappa då vi återigen for till Bollnäs, och den här gången även Orbaden, för att se oss omkring. Ajax var med så klart, sovandes i bilen och segt travandes bakom oss på alla andra ställen (även om det blir lite fart på honom om jag går lite före, man måste komma ikapp matte Sara!). Vi hann även med ett stopp ute på Långnäs i Bollnäs precis innan vi skulle åka hem, och där blev det ansträngande för lilla Ajax att hänga med mig, men det gick, och sedan sov han som en stock i bilen hela vägen hem!

Så här kunde jag ha sett ut i Orbaden, men jag insåg snabbt att klackar inte var
rätt val för beachen...

...så det blev så här istället. Ni får ursäkta alla tråkiga selfies förresten, vi råkar
ha en så himla bra spegel hemma i Söderhamn, och Olle, min fotograf, var ju
inte med mig hela tiden!

Mer bilsnusning, jag kan inte låta bli att knäppa när han är så söt!

Lunchstopp (Bamsekorv!) i Vallsta.

Framme!






På nya äventyr!


Mot stranden (via en trasig trappa, ojojoj!). 


Vi hade inte direkt bästa vädret...




Mot stranden på riktigt nu!










Mina gamla hemtrakter såg likadana ut som förut. Inte utan att man fick lite flashbacks...


Vi hade inte det bästa vädret, men det var fint ändå.




Mot stranden!

Ajax var inte jättesugen på att bada, men tassarna gick att doppa i vart fall.

Mulen panorama.

Nej men! Hur kan mina kamrater vara på två ställen samtidigt?!

Jag bröt visst reglerna på Långnäs, men det skiter jag i! 

Sista biten tillbaka till bilen fick lillprinsen här nästan bäras, så trött var man.

Fan också! Jag vill inte var med i din dumma selfie!

Jag gömmer mig hos andra matte, hon är snäll.

Lite groggy när pappa äntligen kom och lillen skulle till baksätet med mig.

Middag! Mums mums mums...

...så jädrans gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar