fredag 17 juli 2015

Baktokig Del 2

I helgen blev jag baktokig igen, och det verkade smitta av sig på sambon som också började baka helt plötsligt! Men innan vi började med det bjöd jag Olle på frukost så att han fick sova lite extra medan jag pysslade i köket. Ibland måse man vara snäll och visa sin uppskattning. Plus att han är omöjlig att få upp ibland!



Gubbers!

Vi köpte med oss en massa roligt te från Sverige, och favoriten
just nu är "Blåbärsmuffins". Släng dig i väggen English Breakfast!

Bagarselfie!

Vi började lätt med chokladlava-muffins och...

...banan- och chokladsufflémuffins.

Sedan rördes det ihop smet för browniekolamuffins.



Mmmm....

Färdiga sufflémuffins.

Färdiga browniemuffins.

Medan alla grejer var ugnen rullades det Baileys-bollar.

Olle skötte avkylningen medan jag tillverkade frosting.

Jordnöts- och chokladfrosting.

Hackad choklad till nästa frosting.

Chocolate chip cookie dough-frosting.


Fin och slät jordnötsbulldeg.






Monkeybread-bullar med jordnötsfyllning.


Fram med biran, här ska bakas kalljäst ölbröd!


Precis när jag började dega med bröd var Olles alldeles egna fruktkaka klar, fylld med min exotiska
jordgubbs- och myntasylt/kompott och kokos.


Strax efter första smakprovet började Olle få in massa bra kritik om sin kaka, verkligen fantastiskt snabbt!

Jäshörnan första vändan: örtbröd & öldeg.

Så var apbullarna färdiga!

Frostingdags!




Hela högen: chokladlavamuffins (fortfarande i väntan på frosting), banan- och chokladsufflémuffins
med kakdegsfrosting, och kolabrowniemuffins med blandad jordnöts- och chokladfrosting.

Dubbel-"muffins"!

Dags för mintfrosting.


Gubbgömma.





Sista delen av pusslet.

Gänget!


Vi jobbade ihop en ganska bra Nancy-tallrik i kylen och frös resten av delikatesserna.


Vi kan ha testat en eller två godbitar...

Surprise!

Utbakning av ölbröd för mer jäsning.

Fint serru!

Örtbullsrullning.



Örtsmörsfyllning redo.




Resterna av örterna och vitlöken blev inlagda med lite chilli.


Ooooh, vilken fin deg att stå och nypa i! Ölbröd fortfarande på G här.

Nance, som fascineras av våra ryck att spendera hela dagar
i köket, gick runt som en programledare och kollade vad som
hände på alla håll och kanter.

Just där höll Olle på med sin magnifika sötpotatisdeg.

Färdiga örtbullar.

Matpaus med ost- och pestopasta med broccoli...

...och varmt örtigt bröd. Mm-hmm!

Fryspåsarna började ta slut, och alla lådor var redan ockuperade.

Olle bjöd på kaka och jag bidrog med muffinsrester från Nancy-tallriken till efterrätt framför Mad Max.



Mitt i filmen var det bullrullningsdags, Olles deg hade nästan svämmat över bunken!

Mitt ölbröd var efter några timmar i kylen redo att gräddas.

Olle bakar burgarbullar.


Jag hjälpte till att rulla lite.



Skjuts in i ugnen!

Färdiga ölbrödet.

Olle satt framför ugnen ett tag och höll bullarna sällskap i spänd förväntan.

Nervös...

Det såg bra ut...


Ta-da!




Prima öllimpa blev det med, riktigt stark och god ölsmak.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar