tisdag 7 juli 2015

Sverige-semestern Del 4 - Små grodorna, små grodorna...

Så kom äntligen fredagen och Midsommar! Vi firade under kvällen i Gnarp med Olles föräldrar, syster och moster, och dagen vigdes åt ordentliga förberedelser. Jag hjälpte till lite grann med att binda kransar, men Olle, Nancy, Liza och Bertil gjorde det mesta jobbet, jag kände mig liten grinig på grund av en enträgen huvudvärk (det kommer många roliga bieffekter med min långvariga okända sjukdom, bland annat huvudvärk vid dåliga tillfällen...). Allt blev bra till slut i alla fall, och min huvudvärk la sig lite så fort jag fick i mig lite mat (och, ehem, lite dryck...).

Nancy var ytterst nöjd när hon fick hugga ner björk med yxa OCH åka fyrhjuling. 

Väl hemma tillverkades det majstång av björken på en ram som Bertil snickrat ihop.

Jag band kransar till mig, Olle och Nancy.

Binda, binda liten majstång...

Kolla vad fin den blev!


Lisa dekorerade en liten stång till bordet.

Jag band även kransarna till stången, som Olle så vackert visar upp här (medan Nancy var sommarfin
i sin (nedan).



Förutom kransarna prydde vi oss också i metalliska gnuggisar...


...och blommiga solglajjor!


Olles syster Jenny kom lagom till maten.

Först bjöds det på gravad ren och Kerstins goda hembakta mackor med ost.

Det dracks lite öl...

...och så kom snapsen fram (till vår förskräckelse)...

...men till Bertils förtjusning! Det där onda leendet känner vi igen...
Nancy blev ilurad både en och annan snaps (till och med Bäska Droppar) av den
här lömske typen!


Jaja, det var ju midsommar, och vi ville ju sjunga... Och Nancy måste ju utbildas om alla seder!

Tomt! (Men inte i flaskorna som tur var!).

För/varmrätt: fiskbuffé a la Liza. Massor av fisk blev det, Gud så gott!



Middagsuppvaktning från nyfiken vovvsing.

Till varmrätt blev det fjällröding, som ju är så gott! Dock var vi ganska mätta redan, så inte mycket gick i...

...men fika gick i senare ändå!

Nancy fick äntligen smaka Olles favvis, äppelpajsvinet Varm & Kall.

Samt Ballerina-kex. (Hon köpte med sig några rullar hem också!).

Kerstin hade bakat marängtårta och Jenny hade med sig fika från jobbet.

Vi tre sambos avslutade vår kväll med en liten midnattsprommis
i ljuset, så härligt ute (förutom myggen).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar