söndag 19 juli 2015

Blogga? På min namnsdag?!

Jag har nästan tagit igen allt, nu är det bara den senaste veckan kvar! Återigen: jag kommer inte ihåg mycket, förutom att det har ösregnat vissa dagar (riktigt höstväder, mycket förvirrande) och ibland varit liiiite soligt, och då har vi försökt ta vara på strålarna genom att vara ute och spela boll, både basket och fotboll. Dessutom har det blivit en del sena promenader för Olle och mig, det är superskönt att strosa ute på kvällen. Det är väl ungefär vad som har hänt, förutom att Olle & Nancy jobbar hela dagarna, och att jag jobbat lite hemma med översättningar och annat "skoj". Lite dramatiskt blev det i onsdags då vårt Internet helt sonika bestämde sig för att upphöra att fungera hela dagen, det funkar inte så bra när man måste ladda ner ljudfiler och annat för att kunna jobba. Jag var riktigt förbannad på Virgin Media där ett tag... 

Som tur var funkade vårt Internet både igår och förra helgen då Olle bestämt skulle sega ned sig i soffan (med mig som kudde) och kolla på Giffarna spela (men inte vinna, inte en enda gång!), annars hade det blivit liv här hemma! 


Helt text-orelaterad bild från veckan som gått, nr 1: Olle var sur
förra helgen när han var tvungen att hjälpa till med byte av sängkläder.
Nedan: matparad som vanligt, det går inte att undslippa!


Mumsig lax- och nypotatissallad med sparris till middag i måndags.

Helgfrulle: Olle stekte upp goda sötpotatisbiffar på resterna från hans sötpotatisbullbak. 


Jag väntade spänt och hungrigt på MAT efter att jag tillverkat tillbehörande sås.

Pestosås (a.k.a restsås på alla möjliga grejer).





I måndags var jag ensam igen och jag fyllde min morgon med matvaru- och diversehandling. Ingen av de här
fick följa med hem dock, men visst är de lite söta?

Vi bröt salladstrenden den här veckan och inledde i måndags med
gratinerad soltorkad tomat-kyckling i ugn.

Gott med varm mat, men till efterrätt blev det kallt igen.
Eller ja, både och egentligen...

Jag förberedde mexikanska glassbollar under dagen, och Olle hjälpte mig att
fritera på kvällen.

Redo för fritering i mumsiga cornflakes-skal.


Mer glass och bakning blev det under dagen då jag testade ett recept med bara tre ingredienser: glass,
mjöl & bakpulver. Blev riktigt gott faktiskt!

Glasskaka med överbliven mintfrosting som bara låg & skräpade i kylen.


I tisdags var vi tillbaka i salladsfällan, det var soligt och vi kände för kall mat igen. Sagt och gjort, det
blev en kall och redig grönsaksmiddag! Trenden fortsatte sedan igen i onsdags med en monsterbuffé:


Byggklossar redo.

Några varma inslag blev det, bland annat lite grönsaker i ugn
med mozzarella.


Olle och Nancy var superhungriga när det kom hem, så de små-åt av mina byggklossar, men jag lyckades
behålla tillräckligt många för tillverkning av den här strukturen.


Nancy bidrog med lökringar & wraps...

...och cider.

Olle stod för det varma com vanligt, här steks det kalkon-"mini"-filéer.


Och skjuts in i ugnen!

Strax efter att jag byggt klart min vattenmelon-kloss föll den isär då Olle började nynna på Mission
Impossible-melodin och insisterade på att pilla ut bottenklossarna istället för att ta från toppen. Jenga-style!

Lite ostabilt...

Nancy och jag körde på allt-på-en-pinne-metoden.

Middagsredo.

Har man slut på krukor får man hålla till goda med yoghurt-hinkar.


Mer "sallad" blev det sedan i torsdags, dock en ljummen variant den här
gången, men couscous, squash, lax & rostade sesamfrön. Mums!



Jag tillverkade en kanelig efterrätt sent på kvällskvisten, till Olles och Nancy's 
förtjusning. 

Varma socker- och kanelsmaksatta tortillaskålar med...

...mumsig vaniljglass.

Kvällsprommis med Olle, mot Victoria Park!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar