onsdag 8 juli 2015

Sverige-semestern Del X - Roadtrip med Semlan

Min semester började gå mot sitt slut, så jag försökte trycka in så mycket grejer som möjligt innan min avfärd den sista juni, och i söndags innebar det en varm men mysig bussfärd till hemtrakterna i Edsbyn för att hälsa på min syster Jenny för första gången på en herrans massa år. Jag tog med mig Selma också, för att få slut på valpbråkandet hemma, för både deras och vår skull, och det gick prima trots att det var Selmas första tur med buss. Hon låg så snällt antingen på golvet eller i mitt knä, och sa inte ett pip. Hon snuttade mest på sin lilla gosehund eller smaskade på belöningsgodis från mig, och i Edsbyn tyckte hon att det var superkul, massor av nya saker att lukta på och en ny Jenny att leka med. Det blev gosigt värre med de två på Jennys balkong, där Selma njöt av solen, spanade på grannar och Jennys katter och totalkvaddade Jennys katters leksak (hon kan ha svalt en liten fjäder), medan Jenny och jag mumsade glass och pratade igenom allt vi missat med varandra sedan sist (vilket tog ett tag!).

Redo för systerhäng i ännu en selfie!

Färdigpackad för Selmas och min roadtrip, komplett med Selmas lilla bulldog.

Supersnäll liten passagerare.

Det var svettigt på balkongen, tur då att man fick både dricka och bada i en
av Jennys stora skålar!

Jag fick både glass, och...

...vatten! Medan Selma blev uppussad av Jenny.

Är man sömnig kan man snooza med Nalle lite grann.


Till sist var vi tvungna att fara hem igen dock, men det gjorde inte så mycket, hemma väntade gott grillat med Emma, vovvarna & päronen, och så hann jag med att baka lite muffins till efterrätt också (som var goda, även om det inte var mina bästa verk. De blev fina, men det är svårt att baka i hettan och med en ny ugn - något måste man ju skylla på...). 

Väl hemma stötte vi på en riktigt trött liten gosegris i hettan.

Jag bytte snabbt om från min skinnkjol och genomsvettiga skjorta
(hembussens AC var trasig) till tunna sommar-solkläder när jag kom
hem, och parkerade ändan med Eva & Ajax i trädgårdsgungan med
lite chips och en drink efter att Ajax lekt med min långa kjol och
fastnat i den. Dumsnut!

Åh vad fort man kan somna i en vaggande trädgårdsgunga.


En lite groggy hund som snabbt torkade i solen efter lite poolbad.


Improviserat solskydd innan skuggan kom.




Lillgrisen sov så snällt att vi inte hade hjärta att väcka och ta ner  honom när Eva & jag skulle in och
 laga mat/baka, så pappa fick byta plats med mig och läsa tidningen i gungan istället för på altanen och
fortsätta mysa och vagga. Han märkte inte av det heller, han bara fortsatte att snusa och mysa. 

Sköna och svalkande kläder, men ingenting för bakning!

Cykelbyxor och Emmsis gamla skitiga tröja däremot!

Jag tog över köket lite...

...jag hade ju massor av roliga ingredienser att leka med!


Det blev vanliga muffins bara, två olika sorter.

Men de blev rätt fina!


Nya fina formar från Rusta.



Mitt uppi all bakning förbereddes grillningen också.

Första omgången färdigdekorerade. Från vänster: chokladtryffelfrosting med aprikosmarmelad & mandel,
chokladtryffelfrosting med körsbärsmarmelad & mandel, chokladtryffelfrosting med jordgubbe &
jordnötssmör, 
chokladtryffelfrosting med champagne- och jordgubbsmarmelad & jordnötssmör, chokladtryffelfrosting med champagne- och jordgubbsmarmelad & mandel, och sist men inte minstchokladtryffelfrosting med jordgubbar. Och så citronmeliss som topping!









Hela vägen från Skottland hade jag med mig ingredienser.

Hela laguppställningen.




Andra omgången fick vit chokladtryffelfrosting.



De första två blev toppade med lemon curd/champagne- och jordgubbsmarmelad, mandel & citronmeliss.


Fem klara. Bakifrån (vänster): blandad vit- och mörk chokladtryffelfrosting med champagne- och
jordgubbsmarmelad, blandad vit- och mörk chokladtryffelfrosting med jordgubbe och basilika,
vit chokladtryffelfrosting med champagne- och jordgubbsmarmelad, vit chokladtryffelfrosting med
lemon curd & mandel, och sist men inte minst samma gamla frosting med svenska gubbers!




Sedan blev jag lite experimentgalen och började blanda in saltlakrits i min frosting. Mums!

Man vill ju inte sno alla gubbar, så de sista saltlakritsmuffinsen fick toppas med hallon- och saltlakritsströssel.


Okej, det blev lite många muffinsbilder här kanske (och då har jag ändå kasserat många!), men de är så tacksamma foto-objekt, de står helt stilla!

Medan jag pysslade med den sista bakningen hade pappa grillat klart till middag. 


Mmmm-hmmmm!


Frasse kråmade sig lite framför kameran efter att ha mumsat kött i soffan med mig & Emmis.

Dags för efterrätt!





Näst sista kvällen i Sverige, klart man måste skåla! Speciellt när man senare den kvällen måste säga hej då till
lillasyster... Snyft!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar