söndag 17 november 2013

ISoc-tripp till Lake District i England

God morgon från ett väldigt dimmigt Glasgow! Jag har precis vaknat efter att ha sovit ut ordentligt efter gårdagens eskapader i England. Vi hade riktigt grått och tråkigt väder, men det regnade inte och det var trevligt ändå, så det gjorde inte så mycket. Jag åkte som medguide för att hjälpa Luisa med hennes buss, men vi behövde inte göra så mycket då vi hade Stuart som busschaffis, och då sköter han det mesta själv. Han är verkligen en riktigt härlig snubbe! 

Första stoppet för dagen var ett kort stopp i Carlisle. Jag spenderade mina 40 minuter med att knata runt med en mugg varm mintchoklad i näven och fota. Jag blev smått besviken då marknaden inte öppnat än, men det var trevligt ändå.

Den här mysiga lilla innegården är tydligen en studentfavorit. 

Carlisle Castle.


Carlisle Cathedral.



Fängelsehålorna?


Chloe fixade håret på mig häromdagen och det var
verkligen ett smart drag då jag slapp en massa hår blåsandes
i ansiktet igår. Det blev ju fint också förstås! Det märks
att hennes bror som är frisör har lärt henne ett och annat!

Bussfönsterbild från när vi susade förbi en av de sjöarna i Lake District.



Ett litet slott mitt i ingenstans.






Vår anhalt i Lake District var den lilla staden Bowness-on-Windermere. Där stannade vi i 4.5 timmar, så alla hade tid att gå på olika hillwalks eller åka båt till andra orter. Jag gick på en jättekort promenad och sedan for jag med en färja till Ambleside för att kolla in det stället. 

Det växte mycket konstiga träd i Bowness...





Trots det grå vädret möttes vi av färg överallt, tacka vet jag höstlöv!

Bowness hade minst tre små hamnar, det var båtar överallt.




Ett litet observatorie låg på andra sidan vattnet.


Efter min lilla promenad for jag som sagt var iväg på en färja till en annan ort. Jag hoppas att ni njuter av bilderna, att sitta uppe på däck i blåsten i en halvtimme i november för att ta dem var inte helt angenämt...

Färjehamnen.

En liten karta över Lake District - vi var som sagt i Bowness och så for jag ju till
Ambleside.

På väg till Ambleside.





Kanotister ute på äventyr.


Det här var Olles favoritbild.

På väg in till Ambleside Pier.


Framme!

Jag for med den här lilla "golfbussen" från hamnen in till byn. Det var skoj!

När jag kom fram till byn var det värsta juldraget där! Det var ett
jättemysigt litet centrum till att börja med, men igår hade alla även
på sig julluvor, det sjöngs julsånger, det var julmarknad och de hade
två söta renar där som man fick klappa på.

Det var jag och småbarnen som hängde runt inhägnaden (som jag för övrigt
tyckte var lite dåligt tilltagen, stackars renar!).

Den lilla julbyn gjorde sig inte speciellt bra på bild då det var så mycket folk överallt, men tro mig, det var som att landa i Whoville (Grinchen-referens för er som inte hajar). Jag kunde inte stanna för att se julljusen slås på och inte heller för att se fyrverkerierna då jag måste tillbaka med sista färjan, men jag tröstade mig med en liten påse nygjorda minimunkar från ett av marknadsstånden som jag kunde mumsa på när jag gick tillbaka till hamnen. 


På väg tillbaka till hamnen.






Ännu ett lustigt träd. Jag undrar varför de alla ser ut som de gör? Ultimata
klätterträd är de i alla fall!

De hade något som inte alls finns i Glasgow i Lake District också - caféer
och konditorier! Det saknar vi här...

Påstigning.

På båten hem mötte jag Luisa och Hojjat som bara tagit en tur fram och tillbaka, och när vi kom tillbaka till Bowness gick vi tillsammans runt lite i centrum. Jag hade fortfarande inte ätit något sedan frukost, så vi köpte en strut med pommes till mig och fortsatte vår rundvandring. Vi hittade TRE stora godisaffärer med egengjord choklad (varför den lilla orten behöver tre förstår jag inte) och en massa mysiga gränder som vi gick omkring i.







Efter mörkrets inbrott for vi tillbaka till Glasgow allihopa, och trots att jag sov på bussen hem var jag fortfarande helt slut när Olle kom och mötte mig. Det har inte hjälpt att våra "nya" grannar har festat non-stop hela natten heller. De håller dessutom fortfarande på! Jag är faktiskt mer impad än irriterad...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar