måndag 4 november 2013

Glasgow - Göteborg - Glasgow

Nu sitter jag här hemma igen efter en något hektisk helg. Vi spenderade vår första helg i november med att bokstavligen fara och flyga, vi har varit i tre olika länder den här helgen: Storbritannien, Holland och Sverige. I Amsterdam blev det tyvärr bara flygplatshäng, men i Sverige spenderade vi mer tid i skärgården och stan, och hann till och med att besöka två landskap! 

Vi började vår resa i fredags då jag mötte Olle på stan efter hans halvdag. Jag var lite tidig, men det gjorde inte så mycket. Det var strålande sol och H&M hade en V.I.P-dag för tjejer, så jag fick naglarna fixade gratis innan vi for! Jag som bara gick in för att köpa ett bälte till Olle. 


H&M V.I.P-dag - här nedan ser vi tjejerna från Toni & Guy som stylade hår.

Här har vi "nagelsalongen".

Jag åt en halv kringla i solen i väntan på att Olle skulle sluta. När vi
sågs fick han resten, både han och jag var lika förvånade över att jag
inte käkat upp hela! 

Sooooool!

Efter att Olle slutat hade vi en stund på oss tills vi skulle vara på flygplatsen, så vi gick och käkade lunch på den italienska restaurangen Sarti.

Oliver och vitlöksbröd till förrätt.

Olle käkade kallskuret till varmrätt medan jag testade deras enkla penne
med en sås gjord på deras egen hemgjorda korv. Mums!

Efter lunchen for vi motvilligt ifrån soliga centrum till flygplatsen där det började dugga lite lätt precis när vi kom. Vi hann ta en liten kaffe och sedan var det bara att knata till gaten. Allt gick som smort och efter en dryg timma var vi i Amsterdam. Här spenderade vi desto mer tid, men Schiphol har gratis Internet så Olle kunde hålla sig sysselsatt medan jag skrev labbrapport.

Schiphol Airport.

Strax innan planet skulle avgå till Landvetter kom vi på att vi kanske skulle ha något att äta. Dock var alla ställen med mat i princip stängda. Vi fick gå en ordentlig bit innan vi till slut hittade ett par torra, flygplatsdyra mackor och en flaska vatten. Hade vi däremot varit sugna på parfym eller leksaker hade vi haft lite fler ställen att välja på dock! 

En av de många nattöppna ställena på Schiphol som inte serverar mat.
Men det var ju fint skyltat i alla fall!

Vi kom fram till Landvetter vid 10-11-tiden och hann precis med flygbussen in till stan när vi kom ut. Vi funderade på att ta en spårvagn till hotellet i Majorna, men det blev till slut en taxi i stället. Vid midnatt var vi äntligen i säng och vi somnade på direkten, helt slut av dagens resande. Tur var väl det, för det blev en tidig start i lördags, men det var inte så jobbigt då vi började dagen med maffig hotellfrukost. Jag var så hungrig att jag gjorde det klassiska amatörmisstaget att lassa på alltför mycket...

Vid frukosten mötte vi Olles föräldrar och hans syster Jenny med nya killen Nille. Däremot fick vi vänta med att träffa syster Anna med snubbe till klockan tio då vi alla begav oss ut mot havet för en liten skärgårdstur till Styrsö. 

Frukostsalen på Novotel i Göteborg, mycket mysigt!



Efter frukost gick vi på en liten morgonpromenad i hamnen i väntan på Anna
och Christer. 

Ångbåtsfiket Eduardo Melin låg inne. 


Jenny och Nille.

Vårt hotell.

Bron som går till Hisingen. 

Vi hittade riktiga racer-bilar utanför vårt hotell också, men vi fick tyvärr bara
titta (och fota!).

När Anna och Christer kommit knatade hela sällskapet iväg till spårvagnarna för att inleda dagen med en tur på Olles absoluta favoritfordon när det gäller kommunaltrafik. 


Humören var på topp i väntan på vagnen!

Framme vid Saltholmen.


Vi hoppade på färjan till Styrsö.

Vi fick vänta i ca en halvtimme på färjan i Saltholmen, men vi hade tur med
vädret och slapp regn.


Hela sällskapet. De poserade lite konstigt, men verkar glada i
alla fall!

De vackra syskonen.

På väg ut i skärgården ombord på Vestan!





Framme på Styrsö.


Vi inledde vår övistelse med en liten promenad då vi fick passa oss noga för alla golfbilar och flakmoppar. Vanliga bilar tillåts inte på ön (om de inte är eldrivna), så de allra flesta tar sig runt med andra medel. 

Olle på moppeparkeringen. 

Vi inte bara promenerade, vi klättrade lite i berg också. Jag klarade mig
förvånansvärt bra med tanke på att jag knatade runt i klackar...

Det var värt utsikten!


Mina medklättrare.

Jag i mina ultimata klättrarboots, här med plan mark under
sulorna.

Sådana här små charmiga fordon fick vi dela vägen
med!


Någon på ön har helt klart bra humör, jag
höll på att kissa på mig!

Efter vår lilla upptäcksfärd på ön var alla lite trötta och hungriga, så vi käkade lunch i hamnen. Jag har tyvärr inga bilder av den, men Bertil fick världens största räkmacka på sin tallrik. Han orkade med halva, resten hjälpte jag till med. Gud vad gott det var! Mycket bättre än den halva pizzan jag delade med Olle, men den var också god.


Efter lunchen for vi tillbaka till Saltholmen med båten Ylva.

Där var det soligt och fint när vi kom fram minsann!

När vi kom tillbaka till hotellet igen stannade Olle och jag bara en kort sväng för att utforska, sedan promenerade vi in till stan.


Vi hade en cool liten "innegård" på vårt hotell.

Den läckra lobbyfontänen. 

På upptäcksfärd!

Vi dreglade över alla mysiga caféer på Haga...


...och avslutade med att tokfota Lisebergshjulet! 


Vi lyckades komma hem till hotellet precis i tid för middagen, trots vår alldeles för långa promenad, med hjälp av några olika spårvagnar vi hoppade mellan. Middagen inleddes med bubbel och paketöppning, varefter maten kom in och pratet dog ut medan vi alla njöt av våra goda rätter.

Middagsredo. Olle var riktigt peppad (se nedan).


Bubbel!

Vårt fina bord i den avskilda matsalen.

Hela gänget!


Förrätt: Ceasar-sallad med räkor.
Varmrätt: fisk med gnocchi och havskräfta.

Varmrätt: lamm och potatiskaka. Till efterrätt blev det äppeltarte med
kardemummaglass, och sedan fick vi inte i oss mer, förståeligt nog!
Eller ja, jag och Olle åt lite praliner på hotellrummet också!


Efter maten behövdes lite frisk luft för att vi alla inte skulle gå till rummen och somna bums, så det blev en liten tur längs vattnet. 






Det blev en sen kväll i lördags, jag kunde trots den uppiggande nattprommisen inte hålla gluggarna öppna nere i lobbyn där vi satt och pratade efter maten. Det var hyfsat tungt att vakna igår morse, men vi lyckades i alla fall. Vi inledde med hotellfrukost igen, en mycket mindre sådan den här gången, och efter det packade vi ihop oss och for hem till Anna och Christer för lite avskedsfika innan alla åkte åt olika håll. 


Söndagsutsikten från vårt hotellrum på 7:e våningen.

I Halland är det så här fint!

I Halland har man både bastu med bäckläge och en finfin friggebod för
eventuella gäster.


I Halland får man även supergott fika om man har rätt kontakter.

Missekatterna Astrid och Hitte fikade visst också. Jag trodde bara
att de satt och stirrade in i väggen först, men de hade visst sin mat där.

Härligt med värme från en riktigt fin vedspis...

...och kakelugn!

Tredje och sista spisbilden jag kommer att visa. Kunde inte låta bli,
de var så fina allihopa!
Olle däckade lite i en härlig soffa i sin nya tröja i väntan på att
alla skulle anlända.

Jag hade INTE tid att dega i soffan, inte när de här två fina voffsingarna
satt och var söta!



Det tuggades mycket pinnar igår!


Lillith nosade runt vid bäcken...

...och Olle och Zappa funderade på att bada.

På promenad.

Zappa tog hem en rejäl pinne att leka med, det
gällde att se upp när han kom springande bakom
en, annars blev man klippt i knävecken!

Efter att ha fikat, gått husesyn och gullat med diverse djur var det så dags att fara hem igen. Jag kommer knappt ihåg hur vi kom till Landvetter, jag tror jag sov lite i bilen, men vi kom dit. Allt gick smidigt till Amsterdam, jag pluggade och Olle lyssnade på musik. Det sista av labbrapporten skrevs sedan på Schiphol innan vi lyfte i ett litet KLM Cityhopper-plan mot Glasgow. Det var lite turbulent i början, förmodligen på grund av planets storlek, men allt gick bra. 

Vi gled in över ett eldglittrande Glasgow vid 10 och var hemma i lägenheten vid halv tolv (förbindelserna är inte de bästa en söndagnatt). Vi hann knappt ur kläderna innan vi kraschade i sängen, så vi hann i alla fall få lite sömn innan det var dags att gå upp igen. Olle jobbade som vanligt idag och jag var på skolan tidigt för att lämna in min labbrapport. Dock hann jag gå hem igen mellan det och min föreläsning i eftermiddags, så jag hann återhämta mig lite då. 

Att gå fram och tillbaka till skolan två gånger idag gjorde inte speciellt mycket. Det var strålande sol ute! Förvisso lite kallt, men då är det kallare inne. Japp, nu har det hänt igen. Temperaturen har sjunkit ute och då även inne i vår lägenhet. Det hjälpte nog inte att ingen var hemma i helgen heller... Dags att slå på elementen! Tur man fick raggisar i födelsedagspresent i helgen...

Jag hade bara en kort lektion idag visade det sig. Vi brukar ju ha två timmar, men efter 40 minuter var Dr Fulton klar idag. Vad skönt med en extra lång rast innan nästa kommer, tänkte jag. Men så såg jag hur alla började dra på sig jackor och gå ut. Tydligen hade vi bara en lektion idag, så jag var hemma 10 över tre! Bästa tidiga födelsedagspresenten! Jag fick tid att både packa upp och städa här hemma till kalaset i morgon!



1 kommentar:

  1. Jaa, snygga syskon där! ;-) Fina bilder (i övrigt!) :-D kram kram

    SvaraRadera