onsdag 27 november 2013

Grön vinter

Här sitter jag hemma och tittar ut på den gröna ovintriga gräsmattan och regnet som faller. Vi hade nästan nollgradigt för några dagar sedan, men nu är vi plötsligt tillbaka på 11 grader... Olle är nöjd, men jag längtar hem till svensk vinter. Jag har haft en plugg- och bloggpaus sedan i måndags, jag kände att jag var värd ett par dagar ledigt för att göra absolut ingeting (förutom att gå i skolan då förstås!). 

Måndagsvädret. Vi hade tjock dimma hela dagen, man kunde inte
ens se tornet på "Hogwarts", det brukar synas på lååångt håll när
jag går till skolan.

Jag har bara haft några föreläsningar om dagen, men i morgon och på fredag har vi labbar från 10-5. Vi ska avsluta vårt kloningsexperiment och molekylärbio-kursen äntligen, och nästa vecka på onsdag upphör våra föreläsningar och vi får 9 dagar ledigt innan vi ska skriva tre prov på tre timmar fredag den 13. Efter det är jag helt klar för den här terminen! Olle har sin tenta på måndag, han är jättenervös. Jag tror det kommer att gå prima, men Olle säger detsamma till mig jämt, och det känns inte alltid så bra för mig innan ett prov heller... 

Jag fick tillbaka min nyhetsdagbok igår, med ett prima betyg. Äntligen blev det ett A1! Jag tror min handledare är alldeles för snäll, blir säkert ett redigt fall på betygsskalan när vi byter nästa termin.

Jag lämnade in min labbrapport i måndags, 3 sidor längre än den förra och utskriven i färg den här gången, trots att jag kände för att ge upp halvvägs (det tog mig en halvtimme att få den utskriven!). Nu är det bara essän kvar innan terminen är över. Influensavaccin ska det skrivas om, mycket intressant! 

Som sagt har jag mest slöat de senaste dagarna, men det har varit väldigt skönt. Som vanligt när jag vandrar omkring hemma i lägenheten och blir trött på att dansa runt till Spotify i tofflor medan jag tvättar så sätter jag igång och bakar. Den här gången blev det äppelkaka på mitt hemgjorda äppelmos, så Olle var så klart väldigt munter.

Det ser ut som att en liten råtta varit och mumsat på
hörnet, men det förnekar vi bestämt här hemma!


Det var kanel i både moset och kakan, men Olle ville ha ÄNNU mer kanel!

Innan man får käka kaka måste man dock äta middag. I måndags blev det svenskt, med nyfunna Scans köttbullar från vår lokala affär. Inte visste jag att de hade sådana skatter undangömda!




Tyvärr har de ingen köpesallad här, så rödbetssalladen blev hemgjord...


De var rätt goda, men jag känner en som gör ännu bättre mackor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar