söndag 27 maj 2012

Dan före dan

Nu börjar jag bli riktigt nervös, men det ska nog gå bra. Ännu en stekig dag här idag, men idag är vi visare än igår och krämar nog på lite solskydd innan vi går ut. Olle är röd som en kräfta och har bonnbränna, mina axlar är helt sönderbrända (alltid bra att vara det INNAN man åker utomlands. Eller?) och Emma har rudolfnäsa och tydliga ränder. Tre läckerbitar som underskattat Skottlands sommarsol, helt klart!

Igår var vi på marknad och handlade en massa gott. Anka, rökta musslor, pilgrimsmusslor, vaktelägg, rödbetor, ost, krabba och så handlade vi av fransmannen så klart, och jag lyckades göra en Marilyn Monroe i min klänning när jag skulle betala. Vi lunchade i solen sen med laxkaka från fiskståndet med föreståndaren som ser ut som den franska skådisen med näsan... 

Och sen gick vi hem med all vår last, jag bytte till mer vindförståndiga kläder, och sen tog vi en öl och snacksade på marknadsfynd innan vi packade picknick och drog till parken och brände sönder oss. Det var riktigt trevligt då i alla fall, trots att det blåste en del. Bärpirogerna var goda, och vi fick i oss en massa juice och körsbär med. Mums! 

Till middag blev det plockmat marknads-style. Pilgrimsmusslor och krämiga vaktelägg i gräddstuvad spenat till förrätt, och sen krabba med rökta musslor på sidan, sen rödbetor med OST och till sist läckra ankben. Medan vi lagade mat sippade vi fransk cider också, riktig lyxkväll blev det igår! 

Idag blir det till att lägga sista handen vid packningen och se till så att man inte glömmer något. Och så tvätta och se till att Olle klarar sig en vecka på egen hand. Men nu ska jag ta en dusch innan jag ska ta itu med allt som ska göras idag. Ha en himla bra Mors Dag alla mammor hemma i Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar