tisdag 18 oktober 2016

Paket och pasta

Jag hade fullt upp förra veckan, så det blev lite bloggat, men jag är tillbaka nu! Olle är ledig och sitter snällt och hängivet och studerar i vardagsrummet och jag sitter på min fluffiga kuddtron i sovrummet och försöker desperat minnas veckan som varit. Jag säger som Olle: det är tur att jag fotar det mesta...

Veckan började som den här veckan började igår, med måndagsmöte i labbet med instruktioner för veckan. Återigen lyckades jag plocka upp två extraskift, tack till alla lata lärarassistenter som aldrig dyker upp! Veckans labb var ännu en mikroskopbaserad sak, men den här gången behövde de inte bara sätta upp och kalibrera, utan även hitta blodceller, artärer, vener & kapillärer. Vissa hade lätt för det, andra inte...


Efter mötet bar det av till posten med lilla Amelias födelsedagspaket. Klart att man ska få grejer av gammelmoster/tant Sara när man fyller 1! Vi körde på skotskt/björn-tema...


Det följde med ett får också, ett lurigt och mycket runt sådant.




Mer paketande blev det igår då jag skickade en hög med godis till Lillis. Om man ringer storasyster och pratar flera gånger på en vecka och ibland klagar på godis- och affärsbrist, då kommer det oundvikligen ett paket. Snubben på posten frågade vad det innehöll och vart det skulle: "Det är en massa godis till min syster i Sverige" - "Ah, så det är utomordentligt viktigt att det kommer fram snabbt!". Alltid bra när personalen verkligen förstår hur viktiga vissa saker är...

Måndagsmiddag: kronärtskockspasta med spenat.

Min tisdag blev väldigt lång, jag spenderade större delen av min tid på förmiddagen med att förbereda mig för min intervju som inföll dagen efter under onsdagen. Jag tror jag satt i bibblan/på Starbucks i ca 5 timmar och slavade efter att Olle lämnat mig på morgonen. Jag hade suttit kvar längre också om jag bara inte snällt nog hade tagit på mig ett skift under eftermiddagen. Jag hade lovat mig själv att bara jobba extra EFTER intervjun och spendera all tid dessförinnan på att förbereda mig, men absolut ingen annan kunde och Norma såg lite förtvivlad ut. Jag hade nog behövt min extra eftermiddag för att känna mig mer självsäker, men men...

Jag förberedde duktigt lunch till mig själv i köket men lämnade den i några minuter för
 att bädda sängen. När jag kom tillbaka hade Olle slukat den som frukost. Jädrans make!

Efter mitt skift bar det av ned mot stan för ett möte med Olle som precis jobbat färdigt. Vi hade planerat att slösa lite tid på bion innan vi skulle ha kompisdejt med Sverige-gänget, så vi satt i ca 2.5 timmar och såg nya Western-rullen Magnificent 7, med Chris Pratt & Denzel Washington. Halv 9 blev det sedan dags att träffas för sen middag på favorithaket Dumpling Monkey. James som bor närmast är en stammis att han känner chefen!


Tom yum - en liten till mig och en ENORM skål till James...

Olle åt sina favoritnudlar.

Så klart beställde vi även in dumplings att dela på!

Vi hade en mysig kväll med hela gänget på plats för att fira av Zoë som från och med idag är bosatt på en skidort i Frankrike 6 månader framåt. Maten var god, sällskapet så klart prima och vi fick även underhållning på köpet, vi satt och skrattade oförstående åt en väldigt dramatisk kinesisk såpopera som gick på TV:n.


Vi bytte DM mot ett glasspalats i stan efter maten, Laura var extremt glassugen. Pojkarna klämde också de i sig en varsin sundae (Ferrero Frenzy), medan Olle, jag och Zoë nöjde oss med överblivna GoT-mynt i choklad från min väska. Man blir mätt på DM!

Torsdagen var Olles första lediga studiedag, han tog helg tidigt och var inte på jobbet förrän i måndags igen. Tvärtemot så arbetade jag, men bara på eftermiddagen, innan dess hann jag vara hemma och städa och njuta av Olle-frukost: hembakta ostbaguetter!




Mästerbagar'n själv i sin studiehåla.


Jag jobbade som sagt, men bara eftermiddag (både torsdag och fredag). Det mikroskopdags igen i första halvan av labben och sedan avslutade vi med en rått-dissekering. Jag trivdes som fisken i vattnet, torsdagsgruppen har jag jobbat extra med två veckor i rad och de är verkligen härliga studenter, till och med bättre än mina vanliga fredagseftermiddagare (och definitivt bättre än tisdagarna). Dessutom hade jag trevliga kollegor och jag stannade ganska länge, allt hjälpande gick extra bra och var trevligt och intressant. Det var inte bara kidsen som behövde hjälp heller, jag fick assistera Kenneth med råttnålande och lite "vaxning" - vissa av veckans råttor var lite väl håriga för att man skulle se ordentligt när man dissekerade. Dessutom var de feta! 

Jag kom hem i lagom tid för att jag precis skulle hinna laga mat till Olle innan Coco kom hem (alltid bra, det är jobbigt med ett litet kök annars). Jag bjöd på pasta a la korv- och kyckling med spenat. Lätt och gott!










Vår fredag såg nästan exakt likadan ut som vår torsdag, med en ledig förmiddag och sedan jobb för mig medan Olle stannade kvar hemma och jobbade - eller ja, tills han smet iväg strax innan jag slutade, mötte upp mig och föreslog att vi skulle vänta ut kvällens regn på ett café på väg hem. Mysig överraskning!


Regnet föll men vi satt varma & nöjda inne på Tinderbox med varsin mocha.

Äntligen slutade det regna och vi kunde följa höstlöven hem.



Vi var ganska mätta efter vår flytande fika, så "middagen" knaprade vi
 i oss sent framför Graham Norton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar