söndag 30 oktober 2016

Oktober-ansträngningen Del 5: Mini-födelsedag

I torsdags hade jag ordnat en liten mini-födelsedagsmiddag för Olle när han kom hem, för igår skulle vi ju egentligen på Halloween-fest. Dock blev det inte så, så det blev dubbelt firande hemma - både torsdag & lördag....


Innan jag fick komma hem och fixa middag till Olle var jag på lärarkurs-symposium i drygt tre timmar på universitetet. Utvecklingskurser är gratis för oss assistenter, och gratis är ju gott!


Jag började med efterrätten, en chokladkaka som jag försökte göra med lite tiramisu-tema: som kex-fyllning blev det digestive-bollar...






...och i mitten simulerade jag krämen med lite mascarpone- och gräddröra.


Allting toppades sedan med mörk choklad-ganache.





Nästa steg var dukningen, och jag körde på Halloween-tema.


IrnBru fick hålla lite ljus flytande...




När jag slog mig ned på golvet för att tända ljus i lyktorna kom Henry på besök,
så vi var tre som kalasade till slut.


Halloween-temat fortsatte med lila häx-morötter.


Det blev sallad till middag, med kall kyckling, avokado, valnötter, halloumi och
 allt möjligt annat som fick följa med från kylen.


G&T fick agera dryck.


Olle var helnöjd, speciellt med middagsunderhållningen. Giffarna spelade mot Göteborg (och det gick inte så bra...).


När mörkret föll ordentligt blev det dags för tårta.



Resterna av kakan tog Olle med till jobbet med ett litet meddelande till chefen Steven
 som nu är redigt less på allt strul med Polen-kontoret. Hang in there, Stevie!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar