måndag 13 juni 2016

Glasgow Science Festival: Disease Detectives

Vetenskapsfestivalen i Glasgow är i full swing, och jag volontärarbetade bort hela min fredag på universitetet som studentambassadör & labbdemonstrant i Parasitologi. Vi hade 4 olika skolklasser på besök, i åldern 15-16 år, från olika ställen i Skottland. Vissa ska söka in på Uni höst, så vi försökte så klart att visa dem varför vår universitet och vår kurs är bäst! Vi hade varje klass i ca 2 timmar, och vi hade jättemånga roliga aktiviteter att visa dem. Hälften av klassen jobbade med bakterier tvärs över labbet, och hälften med parasiter med oss. Vi spred oss över två bänkar, så till slut hade vi en kvart av en klass vid en bänk, och en kvar av en annan klass. Mycket kids blev det...

Vad gjorde vi då? Jo, vi var två demonstranter på varje bänk (jag jobbade första skiftet med en tjej från Toxo-labbet, och andra med... en tjej från ett annat Toxo-labb!), men vi hade även lite hjälp från Tansy (en forskare från Parasitologi-avdelningen som anordnat alla roliga aktiviter - och som rände runt som Twitter-paparazzi hela dagen!) och en flytande hjälpreda i form av en immunologstudent. Vi började med en generell introduktion, av oss själva och av tre olika parasiter (Malaria, Leishmania och mina favoriter trypanosomerna). Jag fick göra en hel del av jobbet då jag jobbat mer med speciellt trypanosomer, och då jag nyss läst allt som finns att läsa om alla tre, medan mina kollegor var lite insnöade på Toxoplasma.

Viktigaste biten först: på med PPE (Personal Protective Equipment)!

Jag täckte kroppen från topp till tå under labbrocken, trots värmen.
Som sig bör när man jobbar i labb!

Efter introduktionen introducerade jag även dagens aktivitet: en spännade case study! Vi hade en fiktiv patient med lite resehistoria och annan info som vi under de två timmarna skulle ge en diagnos (utav de tre parasiterna vi pratat om). Jag började med att lära kidsen hur man färgar mikroskop-glas som blivit fixerade med blod från vår patient för att tydligare se parasiterna under mikroskop. Sedan var jag tvungen att lära dem hur man använder mikroskop också, med våra färgade glas och med exempel-glas som vi satt fram under färdig förstoring (ett mikroskop/exempel för varje parasit). I kön till mikroskopen fanns även tid att kika lite på alla insekter som sprider parasiterna; som tsetse-flugor (trypanosomer), sandflugor (Leishmania) och så klart mygg (Malaria). Vi hade levande mygglarver, enorma flugor som just ätit blod etc... Väldigt fascinerande, även för oss som sett det förut! 


Jag var så nöjd, då jag för första gången i mitt liv fick bära den blå labbrocken, som signalerar att man är personal och inte student. Magiskt! Och så matchar den handskarna.

Mina duktiga elever.

Efter vår mikroskop-studie och genom jämförelser med exempel-glasen kom kidsen fram till att vår patient led av Afrikansk sömnsjuka (trypanosomer), så vi gick vidare med att utföra en PCR (Polymerase Chain Reaction - kopiering av DNA) och gel electrophoresis (visualisering av vårt DNA för jämförelse av gener som finns/inte finns i de olika arterna) för att se vilken art hon hade (T. b. rhodesiense eller T. b. gambiense). Det är viktigt att veta då medicinerna inte funkar för båda, och är mer eller mindre giftiga i olika fall. Kidsen var lika stressade, skakiga (och sega) som jag minns att vi var första gången då vi skulle blanda DNA-prover och ladda en gel, men nu är det som en andra natur för mig! Jag fick imponera lite där... De var även impade av vår fotomaskin som visualiserar DNA:t med UV-ljus på gelen. Dyra grejer!

Nervösa brudar, som klarade sig ganska bra ändå!

Sist av alla experiment för vår diagnos utförde vi ett agglutinationstest för att se vilket stadie av sjukdom vår patient hade, genom att testa patientens blod och CFS (cerebro-spinal fluid) för antikroppar mot ett parasitprotein. Tyvärr hade hon båda stackarn, så vi fick välja kraftfulla (och giftiga) mediciner. 



Efter att diagnosen var ställd fick vi vandra runt lite i labbet och testa på andra saker, vissa tog vår handtvätt-utmaning t.ex. Man gnuggar på sig en lösning (GlitterBug Potion) som visualiserar alla bakterier på huden under UV-ljus. Mååååånga bakterier blir det! De flesta är snälla dock. 


Jag började min dag med kaffe, smoothie och salami- och spenatmacka på
 Starbucks, men var ändå utsvulten när lunchen kom, så jag gjorde sällskap
 med Heidi (en tjej från min klass som pluggat mikrobiologi och som jobbade
 vid bakteriestationen) till Café GoGo för en otroligt billig och väldigt god
valnöts- och varm getostsallad.

Det var skönt att komma ut ur labbet ett tag, det blir otroligt varmt med
 mycket folk nere i källarlabbet!

Mätta och belåtna kom vi tillbaka med mer energi på eftermiddagen, och jag tror att mitt positiva jag lyckades övertyga vissa brudar som inte var så taggade på Parasitologi att bli lite mer intresserade... Det var ett skönt gäng i alla fall, och de sjöng ABBA-låtar (speciellt efter att jag berättade att jag var svensk). En tjej var extremt intresserad av parasitologi och parasiter, så hon frågade mig en hel del om kursen, och vi pratade om program på Discovery Channel (jag tipsade om mina podcasts, där vissa presentatörer jobbar som science advisors för just Discovery Channel & Monsters Inside Me).

Jag fick öka ansvaret lite också, som ända deltagare som jobbat båda passen, och som ändå trypanosom-forskare. Jag presenterade nästan allt för fler grupper den här gången, pojkar som flickor (bland annat presenterade jag hela PCR-delen, komplett med Youtube-tips för eleverna, då PCR och GE är två ämnen som nästan alltid kommer på deras prov). Det flöt på riktigt bra, min bänk var klar tidigare än de andra, och jag fick flytta och hjälpa Jamie & Lauren. Lauren går jag i samma klass som, så det var trevligt att umgås lite (Heidi var ju bland bakterierna och slummade), och det var extra roligt att jobba med Jamie som är en PhD-student som jag haft som labbdemonstrant och lärare förut. Nu var det min tur att lära honom saker. Kändes rätt bra...

Lauren och Jamie med sina elever.

Heidi slummar bland bakterierna.





Jag jobbade inte bara med brudar från min klass, vi hade även Richard med oss (min supervisor från Parasitologi-avdelningen). Han kom in efter lunch och så fort han såg mig fick jag en bamsekram och gratulationer för mitt betyg. Han var nästan mer nöjd än mig!

Det var en riktigt bra dag för mig, och det smittade av sig på Olle när vi gick hem tillsammans och jag snattrade utan stopp. Dessutom bjöd jag på rabatterat iskaffe på vägen, så det hjälpte nog. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar