onsdag 30 oktober 2013

29 år den 29:e

Igår fyllde Olle 29 år och det firades så klart här hemma! Kristian, Olle och jag hade lite Halloween-mys med hemmagjord sushi, paketöppning och födelsedagsfika. Kristian spelade på sitt dragspel också, så Olle var så klart grymt nöjd. Senare under kvällen var Skype glödhett på datorn då alla föräldrar och svärföräldrar ville gratta födelsedagsbarnet. 


Olle jobbade lite sent igår, det är mycket att göra på nya avdelningen i
slutet av månader, så jag rullade sushi själv.

Vårt lilla kalasbord.



Efter maten spelade Kristian lite dragspel, bland annat
Happy Birthday och Rudolf med röda mulen fick vi höra.

Här öppnas Kristians present...

...tada! Olles fötter bor numera i dessa fluffiga skönheter!


Av mig fick Olle en mugg (och en nyckelring som följde
med muggen)...

...en t-shirt...

... och en t-shirt till (jag tror vi klart kan se vilken favoriten var).

Efter att paketen öppnats - vissa ackompanjerade av fanfarer på dragspel -
så blev födelsedagsfika. Jag bakade en kanel- och äppelkaka med kardemumma-
och hasselnötstäcke som "tårta", men den försvann fasligt fort. De här små
skönheterna uppskattades också, jag trodde Kristian skulle ramla av stolen
när han tog första tuggan. Jag varnade honom att de var goda!
Vad var det då? Jo, Olle gillar tiramisu, men det gör inte jag, så jag gjorde
min egen variant. Jag gjorde kladdkaksmuffins med kaffesmak (som blev en
helt perfekt konsistens) och hade kex i för lite crunch, och så toppade jag det
hela med en mjukostkräm "kryddad" med lite whisky. Inte helt rätt, men min
 egen lilla version av tiramisu uppskattades av alla närvarande i alla fall!

Olle hade riktigt fint födelsedagsväder igår, men i måndags ösregnade det titt som tätt. Jag hade tur och missade skurarna både på väg till och från skolan, men jag stötte på lite av en översvämning i vår tunnel...






Det ser ut att vara bra väder just nu, och vi undkom väl det mesta av St Jude-orkanen, men nu sägs det att efterslängar är på G som kommer att drabba Skottland. Så länge det inte ställer till problem med vårt flyg har jag ingenting emot det dock...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar