torsdag 10 oktober 2013

Kvällsbak

Jag är helt slut! Jag fick ett riktigt bakryck idag när jag kom hem från skolan och började således att baka. Problemet är att jag tar alltid på mig för mycket, så då min bakingslust och energi är slut har jag fortfarande en massa kakor som påbörjats men inte avslutats. Till slut blir jag ju ändå klar, men jag är trött... Idag blev det småkakor som Olle ska ta med till jobbet, Chloe till språkkaféet och jag på ISoc-trippen jag ska guida på lördag (South Queensferry & St Andrews).

Hallongrottor på G. Jag gjorde kanelversioner till Olle också!

Kolasnittar.



Havrekakor var en av de sorterna, tillsammans med
choklad- och kanelsnurrorna. 


Alla småkaksburkar kommer förmodligen att försvinna till olika ställen i
morgon, men kokostopparna behåller jag själv!

Igår eftermiddag blev det ingenting bakat, istället stresslagade jag en massa mat till mig och pojkarna. Olle brukar normalt vara kock i vårt hushåll, men Olle och jag skulle ju på konsert och då jag kommer hem tidigare än Olle föll det på mig. Jag lagade till laxfiléer, hemgjorda pommes, broccolipuré och majskolvar, + sallad med bönor, äpplen och mandariner. Kristian äter som en häst, så jag langade på med alla möjliga grejer! 

Idag blev det också experimentell matlagning; vi skulle göra biffar på kalkonfärs men upptäckte att det bildats mycket gas i vakuumförpackningen och när vi stack hål på den bestämde våra näsor sig för att det fick bli kyckling till middag istället! Problemet var att Olle redan gjort grunden till biffarna - ströbröd, lök, mjölk... Äsch, tänkte vi, och använde det som sås på våra små kycklingfiléer efter att ha blandat med kryddor och sweet chili. Vi toppade det hela med riven ost och sesamfrön och hade i ugnen. Det hela blev förvånansvärt gott, jag blev så mätt att jag inte orkade smaka på mina kakor utan använde Chloe och Olle som försökskaniner. 


Experimentell mat som verkligen lyckades! Serverat med rött vildris och
stuvad spetskål. 

Förutom att ha experimenterat med mat idag så har jag också njutit av höstsolen, samt haft en heldagslabb. Det var en riktigt bra sådan idag, upplägget var så väl uttänkt att alla fick en timmes lunch (medan vi väntade på att vår SDS-PAGE gel skulle framkallas) och vi var klara halv fyra (ska egentligen sluta klockan fem). Labben i sig var riktigt angenäm, jag kände mig duktig då jag ju läste MoL förra året och därför visste mycket mer om vad vi höll på med än många andra, samt hade tidigare erfarenhet av att köra en SDS-PAGE gel då vi gjorde det i en av MoL-labbarna.

Efter att vi monterat gelen var den andra delen otroligt enkel (jämfört med gelmonteringen som kräver att man är otroligt försiktig och noggrann) - vi gjorde bara serier av LPS-prover med olika koncentrationshalt för att konstruera en kalibreringskurva som vi sedan kan använda i morgon då vi ska analysera vår gel. Som sagt, vi var klara halv fyra och alla tyckte så klart att det var otroligt skönt med en så kort (5 timmars) labb. För en kille i klassen blev det dock ingen labb alls. Eric svimmade två gånger i början av labben och fick ligga och vila på golvet innan han kunde ta sig hem. Stackarn!

Någon det inte är synd om är Olle, idag fick han prata med sin fina syster på Skype och igår var han och jag på konsert. BBC's symfoniorkester gav en konsert komponerad av Danny Elfman, med låtar från Tim Burton-filmer han gjort musiken till. Vi fick se filmklipp och Tim Burton's teckningar i bakgrunden medan vi lyssnade till musiken och den fantastiska kören och i andra halvan grät jag en skvätt till Edward Scissorhands och fick moderskänslor för en liten prepubertal pojke som sjöng ett makalöst solo i Elfman's Alice i Underlandet-sång. 


Vi fick nya platser också, något knas med våra originalplatser. De nya vi
fick var bättre dock, så det gjorde inte oss så mycket!


Olles favorit var dock låtarna från Nigthmare before Christmas - de spelade alla våra favoriter och hade med sig snubben som sjunger Skeleton Jack's låtar i filmen. Han var otroligt bra live och väldigt karismatisk. Det var helt enkelt en riktigt bra konsert!

På väg till och från arenan går vi förbi Riverside Museum of Transport.
I en av tunnlarna ser det ut så här, och det tycker jag är coolt!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar