tisdag 1 oktober 2013

Full rulle kanelbulle!

Så har den här hektiska veckan börjat. Jag inledde igår med en intensiv förmiddagssession där jag satt hemma och frenetiskt letade artiklar till min essä om calici- och norovirus. Jag hann med en snabb promenad i värmen också, jag tänkte att jag skulle uträtta några ärenden - gå till banken och boka tid hos tandläkaren - men det var stängt! Här i Skottland har de något gammalt som kallas "September Weekend", ledighet sista September eller något liknande. De flesta har avskaffat ledigheten, men tydligen inte tandis. Det var bara att vända och gå hem igen!

På eftermiddagen hade jag föreläsningar som vanligt, men med väldigt konstigt format. Snubben som föreläste inledde med att säga att han redan skrivit alla frågor till vårt test och att han inte skulle examinera oss på något av materialet i föreläsningen, så egentligen behövde vi inte vara där. Han sa även att han på grund av detta inte skulle kolla närvaro, men sedan skickade han runt ett papper där vi skulle skriva upp oss. Mycket mystiskt! Många gick så klart hem i "halvtid" och kommer nog inte att gå på hans framtida föreläsningar. Materialet var mycket generellt och det kändes som att vi hade hört allt förut, och jag tror att många hellre använder de två timmarna till att gå igenom materialet han kommer att examinera oss på eftersom det verkar vara lite tyngre, många vetenskapliga artiklar etc. 

Efter föreläsningen var jag lite less, men gick ändå till bibblan och pluggade, och tur var väl det, för där träffade jag Olga (från Estland, jag har inte träffat henne på typ ett halvår) och vi kramades och pratade lite. Då blev jag glad igen! Det är mycket möjligt att vi kommer att ses mer nu när vi delar byggnad (hon pluggar kemi i Joseph Black Building, där jag har alla mina lektioner och labbar). 

Efter att jag och Olga skilts åt mötte jag upp Chloe och tillsammans gick vi till Leoni med magar som kurrade ikapp. Leoni bjöd på indiskt, och det kändes som det godaste jag ätit (jag missade lunchen igår). Efter maten slöt flera nya bekantskaper upp och vi medlemmar i den helt nyformerade Glasgow University Baking Society hade det första mötet någonsin. Vi bestämde logga och aktiviteter (vi ska ha bakmöten varje vecka och sälja grejer en gång i månaden för att samla pengar till oss och välgörenhet - förhoppningsvis ska vi kunna köpa oss enhetliga förkläden som uniform!). Efter "mötet" där vi röstade fram styrelse bakade vi scones i Leonis välfyllda kök och kollade på TV innan jag kilade iväg till MPVIB's pubhäng. Jag kikade bara in, jag kände inte för att dricka, speciellt inte då jag idag har en full dag! 

Det var tur att jag gick hem snart, för Olle stod utanför dörren utan nyckel och ville komma in. Han brukar ju komma hem när någon av oss andra tre är hemma, men igår jobbade han över ordentligt. Som tur var hade han inte väntat så länge, men hungrig var han! 

Han fick mackor med laxröra till middag och till efterrätt drack vi kopiösa mängder te medan vi låg och surfade. Jag gick igenom alla mina prenumerationer på Ipaden och letade igenom alla tidningar jag kunde hitta efter mer nyhetsartiklar som har något med mikrobiologi, paraistologi eller virologi att göra. Jag hittade rätt många, och om man räknar ihop dem med de jag hittat under mina dagliga tidningskollar så har jag ett häftigt gäng! Nu ska jag bara hitta alla vetenskapliga artiklar som hör till...  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar