söndag 6 oktober 2013

Fältkurs i Millport (och en massa annat!)

Jahapp, jag har skjutit upp det men nu ska jag ta itu med bloggandet om alla grejer som hänt under veckan som gått. Det kommer att bli tungt, men det måste göras.

Jag har som vissa kanske redan vet varit på fältkurs den här veckan. Vi for i onsdags och kom hem i fredags, så i tisdags skulle jag väl ha jobbat på att förbereda mig för kursen, men så blev icke fallet. Jag spenderade morgonen på Glasgow Uni's andra campus Garscube för att möta min nya handledare för essän jag skrev om i måndags (calicivirus och vinterkräksjuka). Garscube ligger ca 45 minuters gångväg från huvudcampus, men vi tog en av skolans minibussar dit, vilket tog ca 15 minuter. När vi anlände insåg vi (Bianca och jag) snabbt att vi inte hade någon aning om vart vi skulle. Efter en liten promenad insåg vi även att Garscube är GIGANTISKT. Det ligger beläget i en enorm park med en flod, broar och skog överallt. Det finns hur många byggnader som helst och alla är moderna och jättefina, antagligen då skolan drar in mycket pengar på all forskning som pågår där. De flesta av våra forskningsinstitut i biologi ligger där (= anledningen till varför vår handledare var där och vi var tvungna att åka dit), samt veterinärskolan (det var djur överallt!).

Den fina parken där vi irrade runt.

Efter ca 40 minuters irrande runt alla möjliga ställen hittade vi till slut rätt. Mötet var jättebra och Margaret är supertrevlig. Vi pratade om essän (hon gav oss massor med tips och gratishjälp), skolan i allmänhet, CV:n, jobb och praktikplatser samt fortsatta studier. Det var helt enkelt ett mycket givande möte! Hon hade sin lilla labradorvalp med sig också, och det förhöjde ju så klart stämningen!

Jag var dock lite stressad och sneglade på klockan lite under mötet, jag hade en annan grej jag var tvungen att göra vid lunch, så efter mötet kastade vi oss i en taxi och for till vårt "hemmacampus" igen.

Eftermiddagen gick rätt fort, föreläsningarna spenderades som vanligt i i vår sal i Joseph Black Building, dagen till ära med en doft av sprit i luften då klassen ju var ute i måndags kväll (vissa intog mer än andra så klart). Efter mina föreläsningar borde jag ju som bekant kanske ha förberett mig för kursen genom att packa, men det hände inte förrän ca klockan 10 på kvällen, så sugen var jag på det!

Efter att äntligen ha packat och sedan sovit lite oroligt drog jag så iväg till skolan för att vänta på bussen i regnet med alla andra. Det tog oss drygt en timme att komma till Largs och därifrån tog färjan ca 10 minuter till Isle of Cumbrae och Millport. Glasgow Uni's minibussar väntade på oss där och tog oss till marinbiologistationen.

Jag förväntade mig det värsta, men stället var riktigt fräscht! Zoe och jag var supernöjda med vårt rum på stationens vandrarhem (sängen var bekvämare än vår hemma!), men några andra tjejer var helt klart missnöjda. Kanske inte så vana vid att resa och inte ha en mamma som fixar allt... Killarna bodde i en separat byggnad (typiskt Storbritannien) bredvid labben och vi bodde i byggnaden där matsalen var.

Zoes och mitt rum.

Vi fick till och med egna skrivbord! Våra rumsgrannars skrivbord var täckta
av locktänger och smink (jag vet inte hur de tänkte när de packade, men...).

Maten var riktigt lyxig också, efter våra inledande två föreläsningar i onsdags fick vi bakad potatis, soppa och en massa sallad från en salladsbuffé till lunch. Fantastiskt!

Efter lunchen for vi iväg ut i ösregnet för att nyttja det låga tidvattnet och ta lite prover från olika stränder. Vi var ute i ungefär två timmar och vadade omkring, letade efter musslor, tog sedimentprover och fångade miniräkor. Vi hittade så klart en massa annat också: krabbor, maneter, en säl och en massa roliga små vattendjur som fick följa med hem till labbet.

Zoe jagar räkor! Djuren vi var ute efter var minimala och man får tag
på dem genom att skaka sjögräs över en bricka med havsvatten. När
de har skakats ner i brickan suger man upp dem med en pipett och
för över dem till ett provrör.

Musselsamlande på "stranden".

När vi äntligen kom hem ville alla så klart ta en varm dusch, men istället blev det en hastig middag (spaghetti, köttfärssås, nybakat bröd och chokladkaka, lyxigt!) och sedan knatade vi direkt ut i labbet och spenderade resten av dagen med att krossa prover och göra lösningar av dem för att till slut förbereda cellkulturer på MacConkey's agar. Vi letade efter bakterier i vattnet som indikerar mänsklig förorening, till exempel E.Coli, och använde därför MacConkey's då näringsmediet är fördelaktig för bakterier som normalt bor i våra magar och bryter ner laktos. Musslor är filtreringsdjur (räkorna lika så) och koncentrerar så halten av bakterier i sig, så de ger bra material för cellkulturer.

Största musslan vi hittade, definitivt den största jag någonsin sett!

Vi stannade i labbet till klockan nio och efter det fick vi äntligen duscha. I ösregnet på väg till puben! Efter ca 2 km promenad var vi framme, dyngsura och trötta efter en lång dag. Det är dock ingenting en pint öl eller två inte kan rå på, så när vi väl kom hem vid tolv vara alla riktigt nöjda och glada och vi hade definitivt lärt känna varandra bättre.

På väg till puben på Millport Strip, guidade av de vackra ljusslingorna som
markerar vart centrum börjar och slutar.

I torsdags inleddes dagen med frukostbuffé (ägg, bönor, korv, bacon...) och jag slevade i mig som aldrig förr då jag var orolig för om jag skulle vilja äta lunch efter morgonlabben. Vi skulle nämligen (om ni är lättäcklade kan ni ju skippa till nästa sektion -  och titta inte på bilderna!) dissekera makrill och leta efter maskparasiten Anisakis Simplex. Vi jobbade med extra säkerhet också, då masken kan infektera människor. Vi hade fisken med oss från Glasgow, den var köpt hos en fiskhandlare på Byres Road och skulle ha sålts i affären om vi inte köpt den. Ungefär hälften av våra 70 fiskar var parasitfria, men resten hade mask. Maskarna bor vanligtvis i magen, och infekterar så inte människor, men när fisken dör flyttar masken till köttet och kan så flytta till en ny värd om fisken äts. Jag vill inte att folk ska sluta äta fisk på grund av det här, för om fisken är ordentligt tillagad dör så klart masken (man äter alltså bara död mask - extra protein!). Man kan minimera risken att få i sig mask genom att köpa fisk som fått magen borttagen så snart som möjligt efter att den dött.

Varning för potentiellt äckliga bilder!

Mina små maskar!

Nu kanske ni tror att labben var hemsk och att jag hatade den, men det var absolut tvärtom! Jag älskade den! Det var fantastiskt intressant och lärorikt, och jag blev jätteglad för varenda mask jag hittade och var nästan lite ledsen när jag var tvungen att göra mig av med dem!

Vi spenderade eftermiddagen med att skriva rapporter på fisklabben och efter lunch var det provsamlingsdags igen. Den här gången var det sniglar vi samlade, i hundratals. Vi var på en annan strand men hade precis samma väder - ösregn. Vi klara snabbare än väntat dock och kunde duscha innan middagen (som bestod av curry med ris, pitabröd, kycklingpakora och bread and butter-pudding med vaniljsås). Efter middagen var det labbdags igen, vi spenderade kvällen med att rycka sniglar ur skal och analysera deras maginnehåll i jakt på parasiter. Mycket tidskrävande och jobbigt, men intressant.

Nya stranden, komplett med gäss som vi fick på köpet.

Sara och Nazgum.

Snigelhinken!

De här små svarta sniglarna, så kallade "periwinkles", var vad vi letade
efter.

Vår järnram visade var vi skulle ta prover ifrån.

Snigelmätning.

Middag för hungriga snigeljägare.

Torsdagen avslutades så klart också med pub-besök, dock bytte vi pub den här gången och det gick ganska mycket mer vilt till än i onsdags. Jag var hemma i säng vid två, men Zoe kom inte hem förrän vid fyra och var helt väck morgonen efter (likt många andra). Tur att vi bara hade föreläsningar och uträkningar att göra innan vi for hem. Jag har en känsla av att fiskdissektion inte hade varit så kul att göra bakis...

Millport Strip igen, mycket kul hände där i torsdags!

Brian, Zoe, Chelsea och Kassie på puben.

Vid lunchtid for vi hemåt Glasgow igen, efter en helt fantastisk tripp! Jag har lärt mig så mycket, fått uppleva hur det är att jobba mer självständigt i labb, jag har lärt känna hela min klass och fått en del nya vänner (Brian - en gay kille som är helt sjukt rolig och jättesnäll, Niall - en irländsk rödtott som har världens härligaste leende, dialekt och som alltid är glad, James - en basketspelande glasögonorm som saknade sin flickvän, och en massa andra så klart!). Lärarna var också helt fantastiska, och jag hoppas att man kan hålla kontakten med dem också, det skadar aldrig att ha kontakter bland professorer!

Brian!

Largs, på andra sidan vattnet.

I väntan på färjan.

När jag kom hem i fredags var ingen hemma. Chloe kom efter ett tag, men gick sedan igen. Kristian kom hem vid fyra på natten och Olle kom hem vid två efter att ha varit ute med jobbarkompisarna. Han somnade i hallen när han skulle ta av sig skorna, inte lätt att dricka med skottar!

Igår inledde jag dagen med att fortsätta fredagens jobb: tvätta alla potentiellt labbförorenade grejer. Man vill ju inte orsaka ett maskutbrott i lägenheten! När Olle vaknade for vi till IKEA och käkade korv och bullar till brunch och gick på trädgårdscentret Dobbies. De har redan börjat med julgrejerna, och även om jag tycker att det är för tidigt så var det så mysigt!

Olle var kanske inte lika nöjd med julgrejerna...

...men han ändrade sig när han stötte på de här spelande nissarna.

Olle eller Rudolf?

Hej, mitt vinterland!

Fiiiint!

Den tyckte jag var cool!

Den tyckte Olle var cool!

Vi spanade på fiskar i akvariedelen...

...och Olle hittade Nemo!

Vi var i växthusen och hittade de här stackars djuren som hade gräs växandes
ut ur huvudet.

Jag hittade även världens coolaste ljung!
Vi handlade ingen ljung, men en paprikaplanta!

Lilla julafton med nya underkläder från Lindex! Finns få
saker som är bättre!
När vi kom hem från Dobbies hade jag lilla julafton hemma. Jag hade fått paket på posten, samt ett brev från mormor, så jag hade massor av grejer att öppna och leka med medan Olle tog en tupplur. På eftermiddagen smög jag iväg till stan och mötte upp min kompis Ellie, som jag inte sett på nästan ett halvår. Vi hade det jättetrevligt, hon är verkligen kul att umgås med - rolig, intelligent och trevlig. Ingen kan fylla Spunkens skor så klart, men Ellie är nära nog! Vi gick på bio och såg "The To Do List", delade på nachos med extra starka jalapenos och salsa och avslutade kvällen med en varm choklad på Starbucks. Höstmys när det är som bäst!

Idag har vi riktigt ruggväder, så Olle och jag har bara varit ute för att handla lite mat. Väl inne och med frukost i magen har vi väl varit lite tråkiga kanske, Olle har pluggat och jag har gjort detsamma. Jag läste igenom en massa vetenskapstidningar jag prenumererar på via Kindle på min Ipad (älskar min nya leksak!) i morse och lyssnade på nyheter från mina nya favoritpodcats medan jag strök Olles skjortor.

Ikväll blir det roligare dock, jag ska knata iväg till hamnen och se Bruno Mars spela på vår nya arena The Hydro. Spännande!