söndag 13 oktober 2013

St Andrews & Queensferry

Så, igår for jag iväg och guidade en ISoc-tur till St Andrews och Queensferry. Vi startade dagen med en behaglig temperatur och strålande sol, men när vi väl kom fram till St Andrews hade solen gått i moln och vinden var hysterisk. Det rätt trevligt ändå, men då St Andrews är ett ganska litet ställe hann vi se allt och samtidigt ta pauser inomhus på diverse pubar, fik och museum. 


Det första vi såg när vi klev av bussen!

Vi gick till piren först.

Utsikten mot slottet.


Knatandes längs piren.






På väg mot slottet och universitetet med Asta, Zoe och Ola.



Utsikten från universitetsbyggnaderna.

Början på universitetet.



Huvudbyggnaden (jag tycker definitivt att Glasgow Uni - staden i sig -
är coolare och trevligare än St Andrews. Människorna var inte speciellt trevliga
om jag ska vara ärlig...).


Vi råkade gå rätt in i ett bröllop på campus!

Studentbostäderna.

Pubpaus! Alla vi guider drack en varsin öl, det såg kanske inte så bra ut...

Min mat var helt fantastisk, jag käkade pulled pork nachos. Mums!

Efter frukosten/lunchen/middagen gick vi till stadens golfmuseum, och såg
att det var gratis inträde. Då kände vi ju oss tvungna att gå in och bland annat
kolla på den här snubben som tillverkade bollar.

Gratis är gott.

Vi satte våra nationaliteter på höstträdet de hade också, man måste
representera sitt hemland!


Det bästa med stället var att de i slutet hade en massa golfkläder
man fick låna och putta i och ta foton. Vi utnyttjade detta till fullo
så klart!
Maria posar och puttar.


Asta försökte hon med.

Hela golfgänget!

De hade en liten utställning bredvid "banan" där man kunde se vad man
kan göra om man hamnar i olika knepiga situationer.

Ombyte på G

Riktig golf på G!

Vi avslutade vår tur med ett besök till katedralen, och på vägen
hittade vi dessa söta små dörrar! Lazlo kommer nog inte in i de
lägenheterna...


Katedralruinen.


Klocktornet.



Efter katedralen väntade vi på bussen vid stranden.


Det blåste som tusan! Tur man hade halsduk med sig.

Själva resan var väldigt angenäm, vi började en timme senare då det inte är speciellt långt att resa (jämfört med våra andra resor) och min busschaffis Ian var supertrevlig. Han skojade friskt och lärde mig en massa skotska. Han retades som tusan också, vi åkte över en hel del höga broar, och jag är ju lite höjdrädd. Det utnyttjades så klart till fullo, jag tyckte vi åkte mystiskt sakta över alla broar... Värst var Forth Road Bridge på väg ifrån Queensferry, där hade jag definitivt hjärtat i halsgropen!


Forth Bridge där tågen går. Det är ett riktigt imponerande bygge, från 1890.


Vi stannade bara en sväng i Queensferry, det blåste som fasen och det var
helt dött där förutom på det enda fiket, där det var fullt och folk köade ut
igenom dörren. 
Mina guide-kollegor: Asta från Färöarna, Ola från Polen och Zoe från Kina.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar