måndag 1 maj 2017

Notte Italiana

Fredag och den jobbiga veckan med fyra dagar som aldrig verkade ta slut gick äntligen mot sin död, som vi firade stort med att ha inflyttningsfest hemma hos Mavi!


Äntligen har jag fått mina egen labb-bänk! Jag tröttande på att vara hemlös och låna alla andras platser hela tiden, så jag och Steph röjde lite och delar nu på en bänk - tillsammans för alltid, både på kontoret och i labbet!


Lunch med Christie, som råkade ha nästan exakt samma lunch-uppsättning: samma vattenflaska och så en micromugg (som likt min bara var halvfull. Vi såg fram emot mycket italiensk middag!). Tur att muggarna var av olika färg i alla fall!


Så snart vi kunde (vilket blev typ fem i alla fall) lämnade jag, Christie & Mavi jobbet bakom oss och for hemåt för lite mise en place. Christie kockade med Mavi och jag dekorerade kaka hemma innan Olle kom hem och jag skyndade på honom för att vi skulle kunna ta oss till Mavi och mysa. 


Skyr var inte så gott till frukost, men passade perfekt som brytning till en mäktig chokladkaka och hade perfekt spritskonsistens!







Vi packade hejvilt, inte bara kaka utan även varm ciabatta & foccacia a la Olle direkt från ugnen, och så min krämiga trio av dipper: lax, örtig mjukost & varm kronärtskocka.



På med myskoftan & mot Mavi!


Olle var minst lika taggad (om inte mer) än mig, han älskar mina kollegor!


Utbudet svek inte, Mavi var hemma i Italien över påsken och hennes mormor fyllde resväskan med alla möjliga godsaker som Mavi sedan smugglade in. Nonna Mancini ringde sedan Mavi kvällen innan och instruerade under matlagningen och ville även ha rapporter dagen efter middagen angående vad vi gillade och inte!


Myspys!


Bröd med ricotta, soltorkade tomater & ansjovis. Allt från Italien.


Specialbakat parmesanbröd a la Nonna, så gott!


Mavi tog också med sig riktig mozzarella, salami från sin hembygd & oliver. Zucchinin la hon in själv i Glasgow (under Nonnas vaksamma öga via FaceTime så klart!).


Klassiker: bruschetta.


Vårigt som tusan var det i Mavis fina lägenhet.


Kocken/värden själv var upptagen i köket medan jag papparazziade mig igenom lägenheten.


Mavi med sin köksa Christie, med vinet i högsta hugg så klart!


Hela gänget (från vänster): vår nya PhD-student Jess, David, jag, Stephs make Duncan, Mavi, Steph, Olle, Tom & Christie.


Olle var extremt exalterad för efterrätten: tiramisu! Steph bidrog och gav Mavi ett litet break. Den var nästan autentiskt italiensk, Steph jobbade på en liten italiensk restaurang i Glasgow i 6 år innan hon blev forskare.


Som sagt, Olle var laddad och ville INTE sitta still och vara med på bild trots att Tom posade snällt bakom honom.



Mavi drog fram en polaroid-kamera också. Olle var fortfarande bara fokuserad på att äta.


Icke-kaffe tårta till sådana som mig (fast jag smakade en liten bit tiramisu).



Efter efterrätten blev spelkväll med Wolf och när Duncan & Steph sedan droppade av började selfiesarna ramla in för att fånga kvällens minnen. Varför man väntar tills alla har druckit sig igenom kvällen vet jag inte, men bilderna blir i alla fall intressanta!








Jag kände mig lagom fräsch och pigg när jag drog mig upp morgonen därefter. Bara att ladda om dock!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar