söndag 28 maj 2017

Bake-Off!

Olle och jag har båda fallit för GBBO-spinoff serien Creme de la Creme där professionella lag tävlar mot varandra. Jag blev lite sugen att tävla själv så jag ställde upp i en tävling på jobbet i början av Maj - och vann! 



Mina favoriter i tävlingen i år är militär-grabbarna som är i final nästa vecka. De åstadkommer otroligt fina displays!







Allt ser så gott ut!






Makroner med MINI-MAKRONER på!





Favvo-laget!


Tropisk live-dessert.





Ett annat favvo-team som åkte ut i semin.







Hamburgare eller makron?





De rosa fransmännen från Wales är också i final.




Mitt bidrag hade ett tropiskt tema (+ lite choklad!).


Zebra- och chokladbottnar förberedda: dags att bygga! 


Jag lagrade mina bottnar (choklad & chai, banan & kokos) med en creme av kokosgrädde & blitzade mangobitar efter att varje lager blivit penslat med mangojuice.


Lite kolasås för sötma & klister.


Min kaka var lite av ett forsknings-koncept från min grupp, så jag gömde en överraskning inuti!


2 färger utvalda: lila för virus, grön för endosymbiotiska Wolbachia-bakterier.






Ta-da! Hela tornet.


Dags att jämna ut.



Dags att ta fram den konstnärliga ådran & måla i min kokosganache. Olle höll i telefonen med guide-bilden.


Inte illa! 



Jag var lite rädd att kakan inte skulle vara god så jag gjorde även minimuffins med zucchini.




Christie kom och hämtade mig på onsdagmorgonen med alla kakor och grejer och vi kom sent till labbmötet då vi inte kunde springa från parkeringen. Allt var värt det dock, bidragen var mycket uppskattade!


Mina virus & bakterier avslöjades framför Siobhans (centrets PR-person) blixtrande kamera och direktören Massimo's vakfulla öga. Han ansåg att jag har kunskaper att falla tillbaka på om forskningen inte går framåt... 


Kaksugna kollegor & tillika domare.




De andra bidragen var Andrew's otroligt goda shortbread & veganska blåbärsmuffins samt någon annans lönnsiraps-muffins & Fiona's Millionaire Shortbread.



Jag vann & firade med en liten muffins! Hann aldrig smaka den tropiska kakan som försvann i all hast, men det sägs att den var makalöst god. Jag har blivit hälsad på av folk jag aldrig sett/pratat med nu, allt på grund av min lilla myggtårta som gjorde en PR-runda på folks tallrikar & universitets sociala medier. 15 minuter i rampljuset och sedan tillbaka till att rycka stjärten av mygg under mikroskop! Pengarna som samlades ihop fick jag donera till valfri välgörenhetsorganisation, så jag valde Olles best man's insamling till dottern och goaste ungen Eyra som lider av San Filippo C.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar