söndag 1 maj 2016

Senaste nytt i mat

Ibland blir matlagningen lidande av tentorna, men lite god mat har vi åstadkommit på senaste tiden (dock kommer jag inte ihåg när...).

Späd grön- och rödkålssallad med sötpotatis & halloumi-pommes och vitlöksyoghurt. 

Vi har handlat dåligt den här veckan, så ibland improviserar vi... Olle bakade bröd
 i måndags eftersom alla förråd var nästintill tomma, och toppade med det lilla vi
 hade hemma. Det blev riktigt gott faktiskt!


Lite smält smör och smältande fetaost...

...och så ugnsrostade tomater och basilika på det.


En annan dag blev det tomatsoppa av mer överblivna tomater, och quesadillas.
 Restmat är gott!



Kniper det kan man servera ägg och bönor i alla väder, eller vår favorit numera: sallad! Olle gillar det nog mest för att det då är jag som 'lagar' maten...


Ibland lyxar jag till det och tillverkar en god sås att ha till, som en rökt laxdipp till exempel. 



Ännu en dag i det Elgsonska köket, och huvudingredienserna var slut. Jag designade
 då vad som blev en riktigt god maträtt, och Olle gjorde min idé till verklighet
 (det är så vi jobbar). Det blev bön- och morotsbiffar, mycket mycket goda!



Till biffarna serverades halloumi-strips & sallad med chiafrö-dressing. Inte illa för en kylrensningsmiddag!


Jag har alltid varit lite nyfiken, och nu har jag äntligen köpt och använt chiafrön. Intressant måste jag säga, och de passar i massor av grejer. Vi har ju inte linfrön här, så de fyller det utrymmet.


Vissa dagar får man efterrätt, speciellt om man heter Faith och snart ska flytta ut.
 Faith nämnde för ett tag sedan att hennes favoritpaj är körsbärspaj.
 Aha! tänkte jag, det har jag aldrig gjort förut, dags att testa!
Så, fram med mandelmjölet och det irländska smöret!


Vi visste inte exakt hur det skulle smaka, men enligt Faith var den god!


Bonus: Faiths sista måltid: 


Jag vet inte vad hon skulle med all lasagne till, men den såg god ut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar