söndag 1 maj 2016

Knytis & filmkväll

God morgon! Nu är jag uppe i ottan igen, om än lite senare än igår. Olle snusar och sover så klart! Vi var uppe hyfsat sent igår, på filmkväll hos James & Mhairi. Vi hade det riktigt trevligt, med massor a god mat och trevligt sällskap. Vi lite knytis, så alla tog med sig olika grejer. Vi spenderade typ halva dagen med att förbereda oss, Olle bakade väldigt populära bröd (alla försvann!) och till det serverade vi en vispad getost- och yoghurtkräm med örter och rödlök och en hemgjord ärtpesto som helt enkelt bestod av allt vi hittade i kylen. Faith lämnade ärtor i frysen och alla valnötter från Ari (så goda!) och Olle rostade och mixade allt vad han orkade medan jag var i duschen. En hel del ingredienser, och det blev jättegott! 




Jag stod för efterrätterna, och jag körde på de alltid populära chokladbollarna så klart, samt äppel- och kanel-minimuffins med smulpajscrunch på toppen. Mums mums mums! Jag bakade också några kakor, och Olle hjälpte mig att piffa. Han försökte även att hjälpte till med frostingen, men där sätter jag stopp!



Vi var lite sneaky med dekorationen på banan-tigerkakorna: jag hade en id'e som vi tillsammans verkställde, där vi fyllde hallon med kolasås och hasselnötter, och fäste på toppen av kakorna. Sedan gömde vi dem i chokladfrosting. Surprise surprise!





Det var till och med så varmt ute att man lätt kunde gå i öppen
 jeansjacka med t-shirt under. Skönt!
(Idag regnar det så klart igen...).


Andra godsaker: en blandning av sötpotatispaj/gratäng och James's jambalaya. Dessutom förrättsbordet, men efter att alla tagit taberas på det mesta...

Våra grejer var poppis, och de andras grejer var också hur goda som helst. James hade lagat jambalaya hela dagen, och Dan kom med en supergod sötpatis- och lamm cottage pie. Mmmm! Mhairi var bakis, så hon bidrog med chips och dipp, och Faye kom med min favorit, sticky toffee pudding. Så gott! 


Idag är det för övrigt GIF-match igen, och det här är vad jag höll på med förra helgen när det spelades.  Jag har (hade numera) en hel del notes och grejer från de senaste två åren (allt innan dess är redan utrensat) och det var dags att rensa. Jag är ju trots allt snart klar. Bara 10% av min degree kvar att checka av, på onsdag! 

Lite andra GIF-relaterade nyheter: Olles bästa kollega/kompis Brian som numera befinner sig i Australien hejar så klart på Giffarna (han och Olle hejar på varandras lag, bytte till och med kepsar. Någonstans i Australien vandrar en skotskt snubbe runt med en GIF-keps...). Så, innan matchen då Giffarna gick upp i serieledning satte Brian tydligen £10 på Giffarna (hur många skottar i Australien tror ni sitter och bettar på GIF Sundsvall?) och... han vann! £400! Mäkta nöjd (och rik) ny supporter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar