måndag 19 augusti 2013

Isle of Arran ISoc Trip

Så, i lördags for vi alltså på utflykt allihopa. Vart bar det av? Jo, till Isle of Arran med ISoc. Jag guidade och hade tur med busschaffisen den här gången, det var Stuart som är så trevlig och som hjälper till att guida. Vi fick kliva upp tidigt, men det var värt det, trots att vädret var riktigt risigt. Det blev bara bättre under dagen och jag måste säga att på det stora hela var det den bästa ISoc-resan hittills, säkert till stor del för att sällskapet var så bra! 


Vi anlände med färjan från Ardrossan i Brodick, åkte neråt
mot Whiting Bay via Lomlash och Holy Isle. Sedan vände vi,
lunchade i Brodick och var på slottet där, for uppåt förbi Corrie
& Sannox mot Lochranza och Catacol Bay. Efter det var sista
stoppet Blackwaterfoot innan vi körde tvärs över ön tillbaka
till Brodick för att ta sista färjan. 

Jag har så mycket fina bilder, och en bild säger mer än tusen ord, så här kommer de!

Färja från Ardrossan till Brodick:

Vädret var som sagt inget vidare på morgonkvisten, så färjeturen till Isle of Arran var inte så angenäm som den kunde ha varit. Båten svajade upp och ner och många blev lite sjösjuka. Vi hade bekväma säten i loungen dock, och god frukost med oss (som vi lite ofrivilligt blev tvungna att dela med oss av), så det gick ingen nöd på oss. Vi var lite ute på däck också, men det var riktigt farligt därute, med stormvindar, halt däck från allt regn och dålig utsikt för all dimma.

Chloe, Fatima, jag och Hoj hade väldigt kul på däck, vädret till trots!

Så här grått och mysigt var det när vi anlände i Brodick.


Första stoppet, Glenashdale Waterfalls i Whiting Bay:

Vädret hade förbättrats lite när vi kom hit, det regnade åtminstone inte!

Vi tog en ca en och en halv timmes tur i skogen för att se
alla fina fall. Mycket gå blev det, stressat och svettigt!


Naturen var fantastisk, precis som i Sverige! Olle och jag kände oss hemma.
Vad Bertil tyckte fick vi som aldrig veta, han sprang ifrån oss på raska, fjällvana
ben och var först tillbaka till bussen där han stod och pratade med Stuart ett tag.

Det var vatten i form av bäckar, fall och floder överallt, och skogen
kändes förtrollad och så otroligt fridfull och vacker. Jag har saknat
skogspromenader!





Träden var riktigt mäktiga.

Marken var grön och lummig, och full utav
harsyra! Det har jag inte ätit sedan jag var liten,
så jag plockade massor och bjöd alla på. Vi
hittade blåbär också, de var alldeles nymogna.
Mina vänner var förvånade att jag kunde
ätbara växter så bra - man har väl varit med
i Skogsmulle!

På väg upp.

Äntligen framme vid huvudattraktionen!

Glenashdale Falls.



Jag har fått lite bilder av Salim, hans systemkamera slår min Sony
Ericsson alla dagar.

Här börjar fallen.

Efter fallen kom vi in i en skog som var raka motsatsen till den förra.



Inte lätt att få till bra bilder när man går samtidigt!

Min mobilkamera är rätt bra ändå!


Jag och min skogsgubbe.

Delar av mitt fantastiska sällskap!



Den förtrollade skogen.


Fallen från andra sidan.

På väg tillbaka.

Salim och Chloe.

Det blev lite blött i skorna, typiskt mig att lämna mina kängor i Sverige!




Hojjat's nya bästis!

Jag älskar Chloe, hon är så mogen för sin ålder och hon påminner mig
så mycket om min älskade lillasyster Emmis! Hon är också väldigt
fäst vid hästar till exempel.


Tillbaka i byn.

Lunch i Brodick:

Efter vår skogspromenad var alla trötta, så vi for till Brodick och hade en timmes lugn lunch. Jag, Chloe, Bertil och Olle intog en parkbänk i hamnen och käkade vår sallad innan vi delade på oss. Olle och Bertil gick och drack kaffe och Chloe och jag strosade längs stranden till den lokala chokladfabriken/affären.

Lunchutsikten.

Medan vi satt här passade Bertil på att lära Chloe användbara uttryck som
"Very good, gummisnodd!".



Promenad mot chokladen, med berget Goatfell framför oss.

Det var en fantastisk liten affär!


Den röda ekorren som Arran är känd för!

På väg tillbaka mötte vi de här filurerna!




Nästa stopp - Brodick Castle:

Det här slottet figurerar till vardags på de skotska £20-sedlarna.
Slottet har palmträd...

...och havsutsikt...

...och en lagom stor trädgård.

Nästa anhalt - Lochranza Whisky Destillery:


Utsikt från destilleriet.





Provning! Chloe och jag höll oss till deras Arran Gold Whisky Liqueur.
Som Bailey's (det fick man dock inte säga) fast mindre söt.


Önskar de hade dryck jag gillar i de här fina flaskorna.

Vikingarnas whisky-horn?

Jag smygkikade in på en tur.

Kanske lite låg humor, men jag tyckte den var kul!


Whisky-fall? 

Whisky-glass!

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar