söndag 11 augusti 2013

Aberdeen & Stonehaven ISoc tripp

Igår for jag iväg på en ISoc-tripp till Aberdeen, Dundee och Stonehaven. Jag guidade tillsammans med Hoj och förutom oss hade vi även två styrelsemedlemmar med, Ola (Hoj's flickvän) och Luisa. Vi hade inte alls lika många kineser ombord som annars (de tentar av sina engelskakurser nu för att se om de kan komma in på program till hösten), så istället hade vi massor av nya passagerare, så det kändes kul! Jag blev jättenervös när jag hörde att Hoj tagit med sig Ola och Luisa, det kändes lite som att de bedömde mig... Huruvida de gjorde det eller inte fick jag aldrig reda på, men det gick bra i alla fall, jag fick mycket beröm för min "felfria" engelska av både dem och våra passagerare och jag klarade mig utan flirtig busschaffis den här gången. Malcolm var trevlig, la sig inte i planeringen och lärde oss lite Aberdeenska. "Jag vet inte" - "I didne ken" ("I ken" = "Jag vet") och "Whereabouts do you live?" - "Furryboots do you bait?". Vi delade så klart alla med oss av våra språk också; Luisa talar portugisiska, Ola polska och Hoj persiska. Vi hängde mycket med några andra också: Fatima från södra Ryssland, Salim från Irak och Robert från Polen, då det blev en herrans massa språk till slut!


Jag hade på mig min nyfyndade neonrosa
tröja så att alla skulle veta var guiden var.

Jag smälte in rätt bra i universitetets rosrabatt!

Första stoppet på vår resa var Dundee, Skottlands fjärde största stad som ligger där floden Tay möter Nordsjön. Vi var där i en timme och hann med att strosa i stan, käka frukost och bli inbjudna till en videospelsmässa ett halvt dussin gånger av olika volontärer som knatade runt på gatorna. 

I Dundee med Fatima, Luisa, Hojjat och pingvinerna!


Efter Dundee for vi vidare mot Stonehaven, där slottet Dunottar står på en klippa i havet. Vi hade lite otur med vädret, men det regnade inte och fotona blev helt okej i alla fall!

Stonehaven.


Dunottar Castle.







Hoj berättade högt och ljudligt för alla att jag badat när vi var i Bamburgh
och efter det tyckte alla att jag skulle bada här. Det gick inte ens att ta sig till
vattnet?!



Ute och klättrar på "stranden".






Mitt umgänge under dagen (förutom Hoj som hjälpte mig att guida): Luisa,
Fatima, Ola och Robert.





Trots att det var många turister där så var det så underbart lugnt och skönt!


Slottet där de skotska kronjuvelerna gömdes.

Miljöerna i den animerade filmen "Brave" ("Modig") baserades på det här
slottet.


















På vår bänk längs en av stigarna vi hittade.


Gänget! Fatima, Robert, Salim och Luisa.

Lite flera medlemmar framför Dunottar.


När vi gått runt allt satte vi oss ner och bara mös i väntan på bussen, och jag
lärde känna amerikanskan Meredith från Florida och hennes italienska vän.
Tjejen från Italien hade pluggat i Finland och hade lärt sig svenska (då hon
tyckte det var finare än finska) och Meredith var totalt såld på svenska deckare,
så vi hade massor att prata om!

Efter Stonehaven var det dags för sista stoppet i Aberdeen. Det tog ca en halvtimme att fara dit och jag satt först och snattrade med Fatima (vi blev riktigt goda vänner, hon är helt fantastisk!), men sedan kände vi att det var dags för en liten tuppis. Jag hann vila i ca 10 minuter, sedan var det dags att guida igen... Det första vi gjorde i Aberdeen var att gå och ta en öl och en burgare på en lokal pub, vi var helt utsvultna. När vi sedan fått upp energin igen så begav vi oss mot stranden för att njuta av den sol som tittat fram. Jag tog mig ett dopp i havet också, till allas skräckblandade förtjusning!

Fatima snoozade på bussen till Aberdeen.

På strandpromenaden i Aberdeen.

Vi åkte pariserhjul och vattenstockar innan vi for hem, men
vi hann inte med minigolfen. Jag har tyvärr heller inga fina
utsiktsfoton, för jag var livrädd!


Glass!


På stranden i Aberdeen.

Klockan fem for vi hem från Aberdeen och klockan kvart i åtta var vi hemma igen. När vi rullade in i Glasgow pratade Hoj lite om nästa veckas resa (Isle of Arran, yes!) som vanligt, och sedan annonserade han till min förvåning och lycka att han å styrelsens vägnar (det vill säga Luisa och Ola som satt bredvid honom) ville erbjuda mig platsen som sekreterare och permanent guide. Jag accepterade glatt och skuttade sedan hem på små moln efter en helt underbar dag! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar